Framtiden för berättande i en digital värld
Publicerad december 13, 2025
Publicerad december 13, 2025

I Resumés julkalender belyser branschprofiler det mest intressanta som inträffat i den svenska branschen under 2025. Bakom lucka 13 finner vi Lina Franzon, creative director på Abby World. Med året som gått reflekterar hon över hur berättande kan fortsätta att skapa värde när mediekonsumenter i snitt ägnar endast två sekunder åt en kampanj.
Det handlar inte längre om att klamra sig fast vid traditionella 45 sekunder långa tv-reklamer. Franzon menar att vi i dagens komplexa medielandskap måste leverera mer än snabba, ytligt engagerande budskap. Det krävs mod, mening och hantverk.
Frågan kvarstår om AI-agenter kan ge oss en ny väg framåt, genom att omvandla performance marketing och korta format till något mer givande. Kommer vi som bransch att kräva bättre och mer meningsfull data från plattformarna, bortom enbart visuella effekter?
Endast 2026 kommer att avslöja svaret. Hennes förhoppning är att vi tillsammans med våra kunder kan skapa innehåll som folk verkligen vill engagera sig i, istället för att fortsätta med tvingande format på plattformar som Youtube.