Kritik mot Meta: Schibsted och Bonnier kräver uteslutning från IAB
Publicerad december 12, 2025
Publicerad december 12, 2025

Mediehusen Schibsted och Bonnier News har uttryckt stark frustration över annonsbedrägerierna som förekommer på Facebook och Instagram. De anser nu att Meta bör uteslutas ur IAB Sverige, branschorganisationen för digital marknadsföring.
Enligt dem agerar Meta i strid med IAB:s intressen genom att generera stora vinster på bekostnad av annonsbedrägerier. De menar att deras närvaro i organisationen är ohållbar.
– Meta säljer annonser till bedragare som lurar tiotusentals svenskar och tar därmed inte sitt ansvar för en seriös reklammarknad. Det är inte förenligt med IAB:s intressen att ha en sådan medlem i organisationen, säger hon.
Meta har även en representant i styrelsen för IAB Sverige. Schibsted och Bonnier anser att även denna representant bör uteslutas.
– Det är inte rimligt att Meta inom IAB Sverige ska vara med och besluta om rekommendationer och branschstandarder för marknadsföring i Sverige samtidigt som Meta tjänar mångmiljardbelopp på bedrägerier, säger han.
Utgivarna har nyligen polisanmält Meta och dess vd, som står bakom flera bedrägeribrott. För att öka medvetenheten kring problemen har de startat en kampanj där kända profiler från SVT och TV4 kräver att Meta omedelbart tar ansvar och stoppar bedrägerierna.
Resumé och Dagens Media har försökt få en kommentar från Kenneth Danielsson, vd på IAB Sverige, samt Cecilia Sundström, Nordenchef på Meta.