SKF lanserar innovativ plattform under Nobelveckan
Publicerad december 12, 2025
Publicerad december 12, 2025

SKF förbereder en unik utomhusaktivitet på Hötorgsskraporna under Nobelveckan för att nå fram till ledande experter inom vetenskap och innovation. Initiativet, kallat The Patent Bay, är en plattform där företag kan dela sina patent på miljövänliga tekniska lösningar.
Denna kampanj, som inspirerades av den tidiga internetkulturen och dess ande av fri delning, lanserades i slutet av november. Byrån Nord, som nyligen omstrukturerats, har nu fördjupat kampanjen med en speciell utomhusaktivering.
I ett tidigt skede av kampanjen riktade sig SKF till kollegor, konkurrenter och andra viktiga aktörer inom branschen med strategiskt utformade meddelanden i relevanta miljöer. Under Nobelveckan är målet att engagera världens mest inflytelserika röster direkt.
Ida Nordeng, junior copywriter på Nord, säger:
”Nu när vi har hittat ett format och ett kontextuellt tillvägagångssätt för The Patent Bay som tagits emot väl på flera platser i världen, kändes det svårt att inte gå ut med ett öppet meddelande på hemmaplan under självaste Nobelveckan.”
Hon fortsätter:
”En tillställning som i sig har många likheter med The Patent Bay när det kommer till att uppmana till mer innovation. Vi hoppas att i alla fall någon av Nobelpristagarna tar just den vägen till stadshuset och inte missar det jättelånga blåa meddelande vi riktat till dem.”