Enskede IK:s nya klubbmärke väcker starka reaktioner
Publicerad december 12, 2025
Publicerad december 12, 2025

Fotbollsklubben Enskede IK har lanserat en ny visuell identitet, skapad av Bedow Design. Denna förändring har dock mött motstånd, och på sociala medier flödar negativa kommentarer.
”Jag känner mig väldigt trygg i det arbete vi har gjort”, säger Perniclas Bedow.
Enskede IK, en av Sveriges största fotbollsföreningar, har en lång historia av att utbilda talanger som nått landslaget. Den nya identiteten, som planeras att implementeras nästa år, är baserad på konceptet ”fotbollsdrömmar”.
”Vi vill vara mer inkluderande än så. Det kan exempelvis handla om en förälder som drömmer om att barnet ska få en kompis”, förklarar han vidare.
Symboliken i den nya designen, som inkluderar cirklar för människor, fotboll och plats, representerar också dessa drömmar. Trots att en uppdatering av det gamla klubbemblemet presenterades, valde styrelsen en mer radikal förändring.
Den nya designen har dock inte mottagits entusiastiskt. Klubbchefen rapporterade att 85–90 procent av deltagarna vid presentationen var positiva, men kritiken har varit stark. Sportjournalisten säger:
”Givetvis skrattretande dåligt. Det är inte ens 0 av 10.”
Pontus Wernbloom, före detta IFK Göteborg-spelare, jämförde märket med något han hade designat i Paint vid nio års ålder. Även Leonard Jägerskiöld, som skrivit om fotbollens heraldik, kritiserar beslutet hårt:
”Nej, men det här är faktiskt fruktansvärt uselt av Enskede IK. Att offra ett traditionsenligt föreningsemblem i jakten på ett varumärke är tragikomiskt.”
Kommentarerna på klubbens sociala medier är överlag negativa, vilket har lett till att Enskede IK stängt av kommentarsfunktionen på Instagram. Bedow bemöter kritiken med lugn och säger:
”Fult är embryot till fint. Det är bara tid som står däremellan.”
Han förklarar att det är naturligt att reagera starkt på förändringar, och att han respekterar de känslor som kritikerna uttrycker. ”Men jag känner mig väldigt trygg i det arbete vi har gjort. Det är förankrat strategiskt på alla plan.”