X
Nordic region's business magazine • december 11, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

AI:s påverkan på löner och kompetenskrav på arbetsmarknaden

Publicerad december 11, 2025

Arbetsmarknaden genomgår förändringar som gör att arbetsgivare söker individer med AI-kompetenser, vilket medför nya utmaningar, säger en rapport från AI Sweden.


Enligt rapporten kan en väl genomförd omställning bidra positivt till samhällsekonomin. Företag investerar i AI för att dra nytta av teknikskiftet, vilket skapar intressanta möjligheter för anställda att få högre löner.


Enligt Lightcast kan jobb med specifik AI-kompetens ge en genomsnittlig löneökning på 28 procent, eller över 10 000 kr, baserat på medianlönen som ligger på 37 100 kr.


Definieringen av vad AI-kompetens innebär varierar. I en del fall handlar det om specifika färdigheter, medan det i andra fall handlar om mer generella verktyg som Chat GPT. PWC:s undersökning visar att lönepremien för hög AI-kompetens är så hög som 56 procent.


AI-experten Paulina Modlitba, som har erfarenhet inom techsektorn, betonar att Sverige ligger efter i att utbilda sina anställda. Hon påpekar att många anställda testar AI privat utan tydlig vägledning från arbetsgivarna.


Enligt Mia Fransson från Almega vill arbetsgivare snarare ha anpassningsbara medarbetare än specifik AI-kunskap. Arbetsmarknaden förändras, och AI:s påverkan på arbetsuppgifter är betydande.


Almegas undersökning indikerar att 60 till 70 procent av tjänsteuppgifter kan automatiseras delvis med AI. Det är dock svårt att förutse exakt vilka kompetenser som kommer att vara mest efterfrågade i framtiden.


Det finns en växande oro kring AI:s inverkan på arbetsmarknaden. Paulina Modlitba noterar att fler nu ställer frågor kring AI:s etiska aspekter och dess klimatpåverkan.


Samtidigt ökar arbetslösheten. I oktober var den på 8,9 procent, vilket är en oroande trend. Unga personer har svårt att få jobb inom AI-utsatta branscher, medan mer erfarna arbetstagare fortfarande ser stabilitet.


Trots dessa utmaningar ökar AI-användningen i Sverige. SCB rapporterar att 35 procent av företagen nu använder AI, upp från 25 procent året innan. Arbetsmarknaden är under betydande förändring och det är tydligt att det råder ett stort tryck på att anpassa sig till den nya tekniken.

Mest lästa
  1. Framtiden för berättande i en digital värld

  2. Kritik mot Meta: Schibsted och Bonnier kräver uteslutning från IAB

  3. Revolve stärker sin ställning i Stockholm genom partnerskap

Fler intressanta artiklar

Vinnarna av Sveriges Superkommunikatörer 2025 avslöjas snart

Publicerad december 12, 2025

Inom kort kommer de som utmärkt sig inom kommunikation att hyllas i Resumés tävling. Här presenteras de personer som har fått i uppdrag att bedöma de mest framstående kommunikationsinsatserna under…

Lärdomar från 2025: Popkulturens Inflytande på Varumärken

Publicerad december 12, 2025

Varumärken kan dra viktiga insikter från några av de mest framträdande popkulturella händelserna under 2025. I år har allt från oväntade samarbeten till kändisförlovningar och nya kulturella strömningar fångat allmänhetens…

SKF lanserar innovativ plattform under Nobelveckan

Publicerad december 12, 2025

SKF förbereder en unik utomhusaktivitet på Hötorgsskraporna under Nobelveckan för att nå fram till ledande experter inom vetenskap och innovation. Initiativet, kallat The Patent Bay, är en plattform där företag…
AI hjärna

Ökad AI-användning bland stora företag: En ny trend i Sverige

Publicerad december 12, 2025

Svenska företag anammar allt fler AI-lösningar, med störst användning bland de större företagen. En rapport från SCB visar att 71,9 procent av stora företag använder AI, vilket är betydligt högre…

Enskede IK:s nya klubbmärke väcker starka reaktioner

Publicerad december 12, 2025

Fotbollsklubben Enskede IK har lanserat en ny visuell identitet, skapad av Bedow Design. Denna förändring har dock mött motstånd, och på sociala medier flödar negativa kommentarer.”Jag känner mig väldigt trygg…

Återkomsten av överklasspolisen hos Burger King

Publicerad december 12, 2025

När Burger King introducerar sin senaste premiumburgare, vänder man sig åter till Freudian Slips karaktär ”Överklasspolisen”.Denna karaktär, som spelas av olika skådespelare, dök först upp i sketchen ”Radikala östermalmare” år…

Ungdomstrender 2026: Mysiga platser och gemenskap

Publicerad december 12, 2025

Veckans avsnitt av Debrief bjuder på en intressant diskussion. I detta program får vi höra från en expert inom livsstil och konsumtion.Johanna Göransson, livsstils- och konsumtionsexpert på Ungdomsbarometern, utforskar deras…

AIK:s nya årskort med svart pass lanseras

Publicerad december 11, 2025

AIK Fotboll lanserar ett innovativt svart pass som det nya årskortsbeviset, i samband med kampanjen ”Vi är Allmänna Idrottsklubben”. Denna kampanj baseras på berättelser från tusentals supportrar som delat sina…

Tanrevels strategiska PR-partnerskap i Norden

Publicerad december 11, 2025

Redgert Comms har utsetts till PR-partner för skönhetsvarumärket Tanrevel, som nu expanderar på de nordiska marknaderna. Byrån kommer att ansvara för att leda PR-arbetet, skapa strategiska samarbeten och utveckla kreativa…

AI:s påverkan på löner och kompetenskrav på arbetsmarknaden

Publicerad december 11, 2025

Arbetsmarknaden genomgår förändringar som gör att arbetsgivare söker individer med AI-kompetenser, vilket medför nya utmaningar, säger en rapport från AI Sweden.Enligt rapporten kan en väl genomförd omställning bidra positivt till…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.