X
Nordic region's business magazine • december 10, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Kritik mot McDonald’s AI-julkampanj leder till avbokning av video

Publicerad december 10, 2025

McDonald”s har blivit föremål för kraftig kritik efter sin senaste julreklam, som helt har skapats med hjälp av AI. Denna kampanj, som producerades i samarbete med byrån TBWA och produktionsbolaget The Sweetshop, visar datorgenererade karaktärer som upplever olika olyckor under julen – såsom fallande paket och exploderande julgranar.


Många användare har uttryckt att reklamen är ”creepy”, deprimerande och estetiskt oattraktiv, med konstigt utformade kroppsdela och ett tydligt artificiellt innehåll. Den dystopiska tonen har fått McDonald”s att ställas inför anklagelser om cynism.


Flera kritiker har också riktat sin frustration mot The Sweetshop, som påstått att deras team ”knappt sovit” medan de utvecklade AI-prompter. Det finns en oro för att bolag försöker fördriva kreativt hantverk med ”själlös” AI och att kampanjen är ett exempel på företag som investerar minimalt men provocerar många.


En användare på Instagram ställde retoriskt frågan: ”Så ett företag med så mycket resurser kunde inte skapa en vanlig produktion med ett stort team som arbetar tillsammans och gör något som faktiskt är värt något?”.


Reklamkampanjen fick endast 20 000 visningar på YouTube, och den starka motreaktionen ledde till att McDonald”s stängde av kommentarerna och senare helt tog bort reklamen. Det rapporteras att videon nu har tagits ned.


Efter kritiken publicerade The Sweetshop ett defensivt uttalande för att rättfärdiga sitt arbete. Bolaget hävdade att de timmar som lagts på att rensa upp AI-hallucinationer rättfärdigade slutresultatet. ”Vi genererade något som kändes som dailies – tusentals tagningar – och formade dem i klippningen precis som i vilken högkvalitetsproduktion som helst,” skriver de. ”Det här var inte ett AI-trick. Det var en film.”


Prognoser för reklammarknaden tyder på en ökning med 8,8 % 2025, vilket skulle nå 1,14 biljoner USD. APAC-regionen förväntas växa med 6,4 %, medan Nordamerika kommer att öka med 12,3 %. Traditionell media minskar i betydelse, medan sociala och digitala plattformar växer.


Netflix står inför en grupptalan i USA som syftar till att stoppa det föreslagna köpet av Warner Bros Discovery för 72 miljarder dollar. En HBO Max-prenumerant påstår att detta köp minskar konkurrensen på streamingmarknaden. Netflix avfärdar stämningen som ogrundad.


Google erbjuder nu byråer och annonsörer API-åtkomst till Ads Data Manager för att förbättra målgruppsstyrning och kampanjoptimering. Detta syftar till att stärka konkurrensen mot Amazon och Meta inom AI-baserad annonsering. En stark datagrund anses nödvändig för effektiva AI-lösningar.

Mest lästa
  1. Framtiden för berättande i en digital värld

  2. Kritik mot Meta: Schibsted och Bonnier kräver uteslutning från IAB

  3. Revolve stärker sin ställning i Stockholm genom partnerskap

Fler intressanta artiklar

Vinnarna av Sveriges Superkommunikatörer 2025 avslöjas snart

Publicerad december 12, 2025

Inom kort kommer de som utmärkt sig inom kommunikation att hyllas i Resumés tävling. Här presenteras de personer som har fått i uppdrag att bedöma de mest framstående kommunikationsinsatserna under…

Lärdomar från 2025: Popkulturens Inflytande på Varumärken

Publicerad december 12, 2025

Varumärken kan dra viktiga insikter från några av de mest framträdande popkulturella händelserna under 2025. I år har allt från oväntade samarbeten till kändisförlovningar och nya kulturella strömningar fångat allmänhetens…

SKF lanserar innovativ plattform under Nobelveckan

Publicerad december 12, 2025

SKF förbereder en unik utomhusaktivitet på Hötorgsskraporna under Nobelveckan för att nå fram till ledande experter inom vetenskap och innovation. Initiativet, kallat The Patent Bay, är en plattform där företag…
AI hjärna

Ökad AI-användning bland stora företag: En ny trend i Sverige

Publicerad december 12, 2025

Svenska företag anammar allt fler AI-lösningar, med störst användning bland de större företagen. En rapport från SCB visar att 71,9 procent av stora företag använder AI, vilket är betydligt högre…

Enskede IK:s nya klubbmärke väcker starka reaktioner

Publicerad december 12, 2025

Fotbollsklubben Enskede IK har lanserat en ny visuell identitet, skapad av Bedow Design. Denna förändring har dock mött motstånd, och på sociala medier flödar negativa kommentarer.”Jag känner mig väldigt trygg…

Återkomsten av överklasspolisen hos Burger King

Publicerad december 12, 2025

När Burger King introducerar sin senaste premiumburgare, vänder man sig åter till Freudian Slips karaktär ”Överklasspolisen”.Denna karaktär, som spelas av olika skådespelare, dök först upp i sketchen ”Radikala östermalmare” år…

Ungdomstrender 2026: Mysiga platser och gemenskap

Publicerad december 12, 2025

Veckans avsnitt av Debrief bjuder på en intressant diskussion. I detta program får vi höra från en expert inom livsstil och konsumtion.Johanna Göransson, livsstils- och konsumtionsexpert på Ungdomsbarometern, utforskar deras…

AIK:s nya årskort med svart pass lanseras

Publicerad december 11, 2025

AIK Fotboll lanserar ett innovativt svart pass som det nya årskortsbeviset, i samband med kampanjen ”Vi är Allmänna Idrottsklubben”. Denna kampanj baseras på berättelser från tusentals supportrar som delat sina…

Tanrevels strategiska PR-partnerskap i Norden

Publicerad december 11, 2025

Redgert Comms har utsetts till PR-partner för skönhetsvarumärket Tanrevel, som nu expanderar på de nordiska marknaderna. Byrån kommer att ansvara för att leda PR-arbetet, skapa strategiska samarbeten och utveckla kreativa…

AI:s påverkan på löner och kompetenskrav på arbetsmarknaden

Publicerad december 11, 2025

Arbetsmarknaden genomgår förändringar som gör att arbetsgivare söker individer med AI-kompetenser, vilket medför nya utmaningar, säger en rapport från AI Sweden.Enligt rapporten kan en väl genomförd omställning bidra positivt till…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.