X
Nordic region's business magazine • december 9, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Kritik mot Malmös kostsamma kampanj och budkrig på mediemarknaden

Publicerad december 9, 2025

Moderaterna uttrycker stark kritik mot Malmö stads hantering av skattemedel, vilket de anser slösas bort. Oppositionsrådet, hon säger, ”Malmö stad slarvar bort skattebetalarnas pengar.”

Den senaste kontroversen rör en musikvideo med artisten Familjen, som kostar 460 000 kronor, avsedd för att uppmärksamma staden ambitioner att öka trädbeståndet för förbättrad luftkvalitet.

Kommunalrådet Andreas Schönström, han säger,
”Jag tycker det är en billig peng med stort genomslag. Det kostar motsvarande två helsidesannonser i en kvällstidning.”

Malmö har tidigare genomfört flera innovativa och uppmärksammade kampanjer. 2022 introducerade staden papperskorgar som stönar när skräp slängs i dem. Senare har influencer-samarbeten och ett monument för att minska fimpar också genomförts.

På mediemarknaden pågår även ett budkrig. Paramount försöker köpa Warner Bros och erbjuder aktieägarna 30 dollar per aktie kontant. VD:n för Paramount Skydance, hon säger,
”Aktieägarna förtjänar en möjlighet att överväga vårt överlägsna kontanterbjudande för sina aktier i hela företaget.”

Detta bud skiljer sig från Netflix, som erbjuder 27,75 dollar per aktie och har en affärsvärdering på 82,7 miljarder dollar. Netflix planerar delvis att betala med aktier, och affären beräknas slutföras efter avknoppningen av TV-verksamheten.

Google planerar också att lansera annonser i sin AI-bot Gemini. Det rapporteras att annonserna ska rullas ut 2026, men specifikationer om format och priser saknas ännu. Dan Taylor, han dementerar,
”Uppgifterna stämmer inte.”

Samtidigt har EU-kommissionens annonskonto på X stängts av efter en stor böter. Enligt produktchefen för X, han säger,
”Avstängningen handlar inte om boten, utan om att kommissionen utnyttjat en bugg i plattformens verktyg.”

Mest lästa
  1. AIK:s nya årskort med svart pass lanseras

  2. Tanrevels strategiska PR-partnerskap i Norden

  3. AI:s påverkan på löner och kompetenskrav på arbetsmarknaden

Fler intressanta artiklar

Kritik mot Filmstadens nya biljettpriser

Publicerad december 11, 2025

Den nya prismodellen från Filmstaden har väckt stor uppmärksamhet under veckan, med många som ifrågasätter förändringen. Streamingtjänsten SF Anytime svarar nu med en kampanj som tydligt riktar sig mot sin…

Dansens kraft i företagskommunikation

Publicerad december 11, 2025

Jonny Boström från Move by Numbers utforskar hur dans kan göra torra ekonomiska koncept mer engagerande och skapa konkreta resultat. I det avslutande avsnittet av Kommunikationspodden delger han sin vision…

Uber Eats utforskar humor i ny reklamkampanj

Publicerad december 11, 2025

Uber Eats lanserar en serie av tio reklamfilmer under temat ”Get Almost, Almost Anything”. I dessa filmer får publiken se vardagliga föremål som salsa och chips omvandlas till humoristiska pappaskämt.I…

Aaron Kroon: Vikten av sårbarhet och ärlighet i ledarskap

Publicerad december 11, 2025

Aaron Kroon, vd och grundare av Black Batman, reflekterar över hur sårbarhet hos inflytelserika män uppfattas. Han påpekar att detta inte bara accepteras utan även uppskattas. Det finns en stark…

Navigera i det moderna medielandskapet

Publicerad december 11, 2025

År 2025 visade tydligt hur snabbt medielandskapet förändras, samtidigt som grundläggande principer består. Kraven på att nå rätt målgrupp med adekvata budskap har blivit mer kritiska, och att misslyckas kan…

Samsung lanserar innovativ realitybar i Stockholm

Publicerad december 10, 2025

Samsung har nu invigt Sveriges första realitybar på Nytorgsgatan 38 i Stockholm, vilket är en satsning av byrån Jung.För sportentusiaster har sportbarer länge varit en plats för gemenskap under matcher.Reality-tv…

Kritik mot McDonald’s AI-julkampanj leder till avbokning av video

Publicerad december 10, 2025

McDonald”s har blivit föremål för kraftig kritik efter sin senaste julreklam, som helt har skapats med hjälp av AI. Denna kampanj, som producerades i samarbete med byrån TBWA och produktionsbolaget…

Ny ledning inom Arenagruppen

Publicerad december 10, 2025

Silvia Kakembo har utsetts till vice vd på Arenagruppen. Under de senaste fem åren har hon verkat som byråchef på Arena Opinion. I sin nya position kommer hon att arbeta…

Lyko ber om ursäkt efter kampanjmissöde

Publicerad december 10, 2025

Lyko har blivit tvungna att be om ursäkt efter en kontroversiell kampanj som ledde till förvirring under Black Friday. Företaget placerade ut sina produkter, målade i svart, i konkurrenternas butiker.…
AI hjärna

Real Talk lanserar interaktiv julkampanj med AI-teknik

Publicerad december 9, 2025

AI-företaget Real Talk introducerar en innovativ kampanj för att följa upp fjolårets tomtetelefon. I den nya satsningen kan både barn och vuxna ringa tomten och hans vänner för att lösa…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.