X
Nordic region's business magazine • december 8, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Fem byråer kämpar om Ikeas kreativa konto i Storbritannien

Publicerad december 8, 2025

Fem reklambyråer är nu involverade i en intensiv tävling om Ikeas kreativa konto. Detta kommer efter att den Londonbaserade byrån Mother valt att inte delta i den senaste pitchrundan, vilket avslutar ett framgångsrikt partnerskap som varade i 16 år.


Mothers beslut att avstå från att delta har väckt uppmärksamhet och uttrycker svårigheter med att konkurrera i en pitch. ”Detta är ett svårt beslut. Efter 16 fantastiska år med Ikea har vi beslutat att inte delta i denna pitch. Vi tror verkligen att vi inte kan bevisa något i en pitch som vi inte redan bevisar varje dag. Ikea kommer alltid att vara en del av Mothers historia och vi önskar våra vänner på Ikea allt gott i framtiden,” säger hon.


Nu rapporteras det att fem byråer, inklusive Adam & Eve bwa, McCann och AMV BBDO, är i kampen om att vinna kontot. Dessutom deltar VCCP och WPP-byrån VML i tävlingen.


Mother och Ikea har genom åren vunnit flera internationella priser för sitt samarbete, inklusive det kända konceptet ”The Wonderful Everyday”.


En annan nyhet handlar om appen Truthseek, som marknadsförs aggressivt i sociala medier utan korrekt reklammärkning. Appen påstår sig ha förmågan att avslöja hemligheter och återställa borttagen kommunikation.


Vid tester visade det sig att appen är en bluff och baseras istället på AI-genererade svar. Appen kostar 99 kronor i månaden och säljs av ett turkiskt företag, Hubx.


Skådespelaren Sydney Sweeney har också uttalat sig om en reklam för American Eagles jeans, som skapade stor uppståndelse. ”Alla som känner mig vet att jag alltid försöker föra människor samman. Jag är emot hat och splittring,” säger hon.


Sweeney reflekterar över sin tidigare tystnad och erkänner att den har bidragit till ökad klyfta. ”Så jag hoppas att det nya året innebär ett större fokus på det som förenar oss i stället för det som skiljer oss åt,” fortsätter hon.


Inom politik görs även kommentarer kring Netflix potentiella köp av Warner Bros och HBO. USA:s president säger att affären, om den genomförs, kan leda till problem för konkurrensen på marknaden. ”Jag kommer att vara involverad i det beslutet,” säger han.


Affären kan ge Netflix tillgång till tryckta samtida framgångar som ”Sopranos” och ”Vänner”, vilket skapar oro inom Hollywood angående konkurrensen framöver.

Mest lästa
  1. AIK:s nya årskort med svart pass lanseras

  2. Tanrevels strategiska PR-partnerskap i Norden

  3. AI:s påverkan på löner och kompetenskrav på arbetsmarknaden

Fler intressanta artiklar

Kritik mot Filmstadens nya biljettpriser

Publicerad december 11, 2025

Den nya prismodellen från Filmstaden har väckt stor uppmärksamhet under veckan, med många som ifrågasätter förändringen. Streamingtjänsten SF Anytime svarar nu med en kampanj som tydligt riktar sig mot sin…

Dansens kraft i företagskommunikation

Publicerad december 11, 2025

Jonny Boström från Move by Numbers utforskar hur dans kan göra torra ekonomiska koncept mer engagerande och skapa konkreta resultat. I det avslutande avsnittet av Kommunikationspodden delger han sin vision…

Uber Eats utforskar humor i ny reklamkampanj

Publicerad december 11, 2025

Uber Eats lanserar en serie av tio reklamfilmer under temat ”Get Almost, Almost Anything”. I dessa filmer får publiken se vardagliga föremål som salsa och chips omvandlas till humoristiska pappaskämt.I…

Aaron Kroon: Vikten av sårbarhet och ärlighet i ledarskap

Publicerad december 11, 2025

Aaron Kroon, vd och grundare av Black Batman, reflekterar över hur sårbarhet hos inflytelserika män uppfattas. Han påpekar att detta inte bara accepteras utan även uppskattas. Det finns en stark…

Navigera i det moderna medielandskapet

Publicerad december 11, 2025

År 2025 visade tydligt hur snabbt medielandskapet förändras, samtidigt som grundläggande principer består. Kraven på att nå rätt målgrupp med adekvata budskap har blivit mer kritiska, och att misslyckas kan…

Samsung lanserar innovativ realitybar i Stockholm

Publicerad december 10, 2025

Samsung har nu invigt Sveriges första realitybar på Nytorgsgatan 38 i Stockholm, vilket är en satsning av byrån Jung.För sportentusiaster har sportbarer länge varit en plats för gemenskap under matcher.Reality-tv…

Kritik mot McDonald’s AI-julkampanj leder till avbokning av video

Publicerad december 10, 2025

McDonald”s har blivit föremål för kraftig kritik efter sin senaste julreklam, som helt har skapats med hjälp av AI. Denna kampanj, som producerades i samarbete med byrån TBWA och produktionsbolaget…

Ny ledning inom Arenagruppen

Publicerad december 10, 2025

Silvia Kakembo har utsetts till vice vd på Arenagruppen. Under de senaste fem åren har hon verkat som byråchef på Arena Opinion. I sin nya position kommer hon att arbeta…

Lyko ber om ursäkt efter kampanjmissöde

Publicerad december 10, 2025

Lyko har blivit tvungna att be om ursäkt efter en kontroversiell kampanj som ledde till förvirring under Black Friday. Företaget placerade ut sina produkter, målade i svart, i konkurrenternas butiker.…
AI hjärna

Real Talk lanserar interaktiv julkampanj med AI-teknik

Publicerad december 9, 2025

AI-företaget Real Talk introducerar en innovativ kampanj för att följa upp fjolårets tomtetelefon. I den nya satsningen kan både barn och vuxna ringa tomten och hans vänner för att lösa…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.