X
Nordic region's business magazine • december 8, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Skuggmarknadsföringens utmaningar för svenska företag

Publicerad december 8, 2025

Svenska företag står inför betydande utmaningar när bedragare utnyttjar deras varumärken i falska annonser på sociala medier, medan plattformarna får intäkter från dessa bluffar, säger debattörerna.


Under de senaste åren har en skuggekonomi på sociala medier vuxit fram. Bedragare har kopierat identiteter av journalister, experter och kändisar för att framstå som legitima, säger hon.


Detta fenomen hotar svenska annonsörer som riskerar att bli utkonkurrerade av dessa bedragarkopior. För varje legitim kampanj finns det dussintals mer aggressiva och datadrivna förfalskningar, säger han.


Det är ett oroande landskap där förfalskade annonser och falska influencers systematiskt överträffar legitima varumärken på plattformar, fortsätter hon.


Bankerna är bland de mest drabbade aktörerna. En granskning av Facebooks annonsbibliotek visar att flera nordiska banker förekommer i bedrägliga annonser, säger han.


Bedragarna använder bankernas namn och logotyper för att rikta sig mot utsatta individer. Klickar man på annonserna, leds man till krypterade chattar där bedrägerier fullbordas, fortsätter hon.


En enda aktör har skapat 1 400 kampanjer under det senaste kvartalet, med cirka 50 aktiva annonser. Trots detta plockas annonserna ned efter klagomål, men aktören fortsätter att köpa nya kampanjer, säger han.


Det är anmärkningsvärt att annonsören byter betalningsmetoder konstant, vilket gör det svårt att stoppa dem, säger hon.


Svenska banker fortsätter att investera stora summor i internationella plattformar där de betalar för att synas samtidigt som bedragare stjäl deras identitet och trovärdighet, säger han.


Detta skapar en paradox och bör betraktas som en branschskandal, men reaktionen från branschen har varit förvånansvärt mild, säger hon.


Marknadschefer fortsätter att investera i räckvidd, medan allt fler konsumenter luras av annonser som plattformarna har godkänt, avslutar han.


Det handlar i grunden om förtroende. Bluffannonser försvagar medielandskapet och demokratins fundament, säger hon.


Det är avgörande att branschen kräver transparens kring hur många bluffannonser som passerar granskningssystem och hur takedowns prioriteras, säger han.


Marknadschefer bör aktivt övervaka sina varumärken och ställa svåra frågor om plattformarnas ansvar, fortsätter hon.


Lösningen är att använda plattformens egen sökteknik för att identifiera bedrägerier. Varför ska svenska varumärken fortsätta betala för en miljö där de riskerar att bli utnyttjade av sina egna bedragarkopior? avslutar han.

Mest lästa
  1. AIK:s nya årskort med svart pass lanseras

  2. Tanrevels strategiska PR-partnerskap i Norden

  3. AI:s påverkan på löner och kompetenskrav på arbetsmarknaden

Fler intressanta artiklar

Kritik mot Filmstadens nya biljettpriser

Publicerad december 11, 2025

Den nya prismodellen från Filmstaden har väckt stor uppmärksamhet under veckan, med många som ifrågasätter förändringen. Streamingtjänsten SF Anytime svarar nu med en kampanj som tydligt riktar sig mot sin…

Dansens kraft i företagskommunikation

Publicerad december 11, 2025

Jonny Boström från Move by Numbers utforskar hur dans kan göra torra ekonomiska koncept mer engagerande och skapa konkreta resultat. I det avslutande avsnittet av Kommunikationspodden delger han sin vision…

Uber Eats utforskar humor i ny reklamkampanj

Publicerad december 11, 2025

Uber Eats lanserar en serie av tio reklamfilmer under temat ”Get Almost, Almost Anything”. I dessa filmer får publiken se vardagliga föremål som salsa och chips omvandlas till humoristiska pappaskämt.I…

Aaron Kroon: Vikten av sårbarhet och ärlighet i ledarskap

Publicerad december 11, 2025

Aaron Kroon, vd och grundare av Black Batman, reflekterar över hur sårbarhet hos inflytelserika män uppfattas. Han påpekar att detta inte bara accepteras utan även uppskattas. Det finns en stark…

Navigera i det moderna medielandskapet

Publicerad december 11, 2025

År 2025 visade tydligt hur snabbt medielandskapet förändras, samtidigt som grundläggande principer består. Kraven på att nå rätt målgrupp med adekvata budskap har blivit mer kritiska, och att misslyckas kan…

Samsung lanserar innovativ realitybar i Stockholm

Publicerad december 10, 2025

Samsung har nu invigt Sveriges första realitybar på Nytorgsgatan 38 i Stockholm, vilket är en satsning av byrån Jung.För sportentusiaster har sportbarer länge varit en plats för gemenskap under matcher.Reality-tv…

Kritik mot McDonald’s AI-julkampanj leder till avbokning av video

Publicerad december 10, 2025

McDonald”s har blivit föremål för kraftig kritik efter sin senaste julreklam, som helt har skapats med hjälp av AI. Denna kampanj, som producerades i samarbete med byrån TBWA och produktionsbolaget…

Ny ledning inom Arenagruppen

Publicerad december 10, 2025

Silvia Kakembo har utsetts till vice vd på Arenagruppen. Under de senaste fem åren har hon verkat som byråchef på Arena Opinion. I sin nya position kommer hon att arbeta…

Lyko ber om ursäkt efter kampanjmissöde

Publicerad december 10, 2025

Lyko har blivit tvungna att be om ursäkt efter en kontroversiell kampanj som ledde till förvirring under Black Friday. Företaget placerade ut sina produkter, målade i svart, i konkurrenternas butiker.…
AI hjärna

Real Talk lanserar interaktiv julkampanj med AI-teknik

Publicerad december 9, 2025

AI-företaget Real Talk introducerar en innovativ kampanj för att följa upp fjolårets tomtetelefon. I den nya satsningen kan både barn och vuxna ringa tomten och hans vänner för att lösa…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.