X
Nordic region's business magazine • december 6, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Eldstickans kamp mot Swedish Match: En ny början

Publicerad december 6, 2025

Efter fem års framgång och internationell försäljning har Eldstickan ställts inför svåra utmaningar. Patent- och marknadsdomstolen har beslutat till Swedish Matchs fördel, vilket innebär att Eldstickan gör intrång på varumärket Solstickan.


Grundaren Martina Sahl uttrycker:

”När ett stort bolag börjar ifrågasätta allt man byggt upp dör kreativiteten”, säger hon.


Swedish Match, som äger Solstickan, beskriver sin lättnad efter domen. Enligt Robert Noord har Eldstickan genom sin marknadsföring och design orsakat förvirring.


Martina Sahl berättar att hon försökt få en dialog med Swedish Match men möttes av stämningar istället.

”Jag försökte få till en dialog, men fick inget gehör”, säger hon.


Swedish Match bekräftar att en förlikning var en möjlighet, men att parterna inte kom överens.

”Vi hade gärna sett att det gick att lösa detta i samförstånd”, anser Noord.


Sahl har stått inför stora juridiska kostnader och beskriver tiden som tärande.

”Jag blev rädd. När ett stort bolag börjar ifrågasätta allt man byggt upp dör kreativiteten”, säger hon.


Domen innebär att Eldstickan måste avveckla sitt varumärke och produkter, vilket också medför att företaget tvingas betala stora summor i skadestånd.


Swedish Match ser beslutet som en viktig skyddsåtgärd för sitt varumärke.

”Det är väldigt bra att varumärket skyddas på det här sättet”, säger Robert Noord.


Daniel Tornberg, advokat, framhäver att många företagare kan bli överraskade av hur varumärkesregistreringar skyddar dem.

”Det är lite av ett konstigt system”, säger han.


Martina Sahl beskriver att trots motgångar har kreativiteten inte slocknat. Hon har redan registrerat ett nytt varumärke, ”Eld och Aska”.

”Mina produkter är älskade. De kommer inte försvinna, bara byta skepnad”, säger hon.


Hon planerar att vara mer försiktig i framtida marknadsföring och undvika risker. Robert Noord på Swedish Match kommenterar:

”Vi välkomnar konkurrens, så länge det sker på schyssta villkor”.


Tornberg anser att den nya satsningen kan lyckas om rätt åtgärder vidtas.

”I mina öron låter ”Eld och Aska” betydligt längre ifrån”, säger han.


Martina Sahl har fått stöd från många andra småföretagare som känner igen sig i hennes situation.

”Det är viktigt att stå upp för sig själv, oavsett hur stor motparten är”, säger hon.


Uppmärksamheten kring hennes fall har lett till ökat intresse för hennes nya verksamhet.

”Jag är tacksam för allt stöd och hoppas att folk ser det som en styrka att våga stå upp för sig själv”, avslutar hon.

Mest lästa
  1. AIK:s nya årskort med svart pass lanseras

  2. Tanrevels strategiska PR-partnerskap i Norden

  3. AI:s påverkan på löner och kompetenskrav på arbetsmarknaden

Fler intressanta artiklar

Kritik mot Filmstadens nya biljettpriser

Publicerad december 11, 2025

Den nya prismodellen från Filmstaden har väckt stor uppmärksamhet under veckan, med många som ifrågasätter förändringen. Streamingtjänsten SF Anytime svarar nu med en kampanj som tydligt riktar sig mot sin…

Dansens kraft i företagskommunikation

Publicerad december 11, 2025

Jonny Boström från Move by Numbers utforskar hur dans kan göra torra ekonomiska koncept mer engagerande och skapa konkreta resultat. I det avslutande avsnittet av Kommunikationspodden delger han sin vision…

Uber Eats utforskar humor i ny reklamkampanj

Publicerad december 11, 2025

Uber Eats lanserar en serie av tio reklamfilmer under temat ”Get Almost, Almost Anything”. I dessa filmer får publiken se vardagliga föremål som salsa och chips omvandlas till humoristiska pappaskämt.I…

Aaron Kroon: Vikten av sårbarhet och ärlighet i ledarskap

Publicerad december 11, 2025

Aaron Kroon, vd och grundare av Black Batman, reflekterar över hur sårbarhet hos inflytelserika män uppfattas. Han påpekar att detta inte bara accepteras utan även uppskattas. Det finns en stark…

Navigera i det moderna medielandskapet

Publicerad december 11, 2025

År 2025 visade tydligt hur snabbt medielandskapet förändras, samtidigt som grundläggande principer består. Kraven på att nå rätt målgrupp med adekvata budskap har blivit mer kritiska, och att misslyckas kan…

Samsung lanserar innovativ realitybar i Stockholm

Publicerad december 10, 2025

Samsung har nu invigt Sveriges första realitybar på Nytorgsgatan 38 i Stockholm, vilket är en satsning av byrån Jung.För sportentusiaster har sportbarer länge varit en plats för gemenskap under matcher.Reality-tv…

Kritik mot McDonald’s AI-julkampanj leder till avbokning av video

Publicerad december 10, 2025

McDonald”s har blivit föremål för kraftig kritik efter sin senaste julreklam, som helt har skapats med hjälp av AI. Denna kampanj, som producerades i samarbete med byrån TBWA och produktionsbolaget…

Ny ledning inom Arenagruppen

Publicerad december 10, 2025

Silvia Kakembo har utsetts till vice vd på Arenagruppen. Under de senaste fem åren har hon verkat som byråchef på Arena Opinion. I sin nya position kommer hon att arbeta…

Lyko ber om ursäkt efter kampanjmissöde

Publicerad december 10, 2025

Lyko har blivit tvungna att be om ursäkt efter en kontroversiell kampanj som ledde till förvirring under Black Friday. Företaget placerade ut sina produkter, målade i svart, i konkurrenternas butiker.…
AI hjärna

Real Talk lanserar interaktiv julkampanj med AI-teknik

Publicerad december 9, 2025

AI-företaget Real Talk introducerar en innovativ kampanj för att följa upp fjolårets tomtetelefon. I den nya satsningen kan både barn och vuxna ringa tomten och hans vänner för att lösa…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.