X
Nordic region's business magazine • december 5, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Riskerna med sociala medier i arbetslivet

Publicerad december 5, 2025

Sociala medier har blivit en källa till konflikter på arbetsplatsen, och inlägg kan leda till uppsägning. Många spenderar mer tid med kollegor än med familj, och sociala medier kan ibland ersätta fysiska möten.

Att dela information om sitt jobb online är riskabelt, eftersom lojalitetsplikten gentemot arbetsgivaren gäller. Om denna plikt bryts kan det leda till allvarliga konsekvenser.


”Lojalitetsplikten är en av de mest grundläggande skyldigheter som uppstår i ett anställningsförhållande, och utan att man egentligen behöver göra något särskilt,” säger hon.

Lojalitetsplikten gäller även om den inte anges i anställningsavtalet. Denna princip innebär att man som anställd måste sätta arbetsgivarens intressen före sina egna.

Det har blivit allt vanligare med fall där anställda uttrycker sig på sociala medier, vilket inte alltid är uppskattat av arbetsgivaren. Många tror felaktigt att lojalitetsplikten endast gäller under arbetstid.


”Man tänker kanske att det jag lägger upp på min privata Instagram eller Facebook, med ett par hundra följare eller vänner, det bestämmer jag själv över. Men lojalitetsplikten tar inte hänsyn till det,” säger hon.

Skadliga kommentarer om chefer eller kollegor kan få konsekvenser även om de görs efter arbetstid. Exempelvis kan inlägg i stängda grupper spridas och påverka arbetsgivaren negativt.


”Man bör räkna med att så fort man lägger upp någonting, även om det är i en sluten grupp, utgör det ett bevis på vad du har sagt,” säger hon.

Gränsen mellan privat och offentlig kommunikation är ofta svår att definiera. Lojalitetsplikten gäller verksamheten och åsikter som chefen inte håller med om är vanligtvis inte illojala. Det finns dock undantag för visselblåsning.

Reglerna är olika för offentliganställda, där yttrandefrihet värderas högre. Ett aktuellt exempel är en lärare som utredes för illojalitet efter att ha publicerat något på sociala medier.

För att förebygga problem är det viktigt för arbetsgivare att ha tydliga policies för sociala medier.


”Där ska det vara väldigt tydligt vad lojalitetsplikten innebär,” säger hon.

Arbetstagare bör också vara medvetna och diskutera sociala mediepolicyer med sina chefer.

Ett fall med en anställd som blivit avskedad på grund av illojalitet involverade att hon delade länkar till konkurrerande företag på sociala medier.

Att driva en bisyssla är tillåtet så länge det inte skadar arbetsgivaren eller påverkar arbetet negativt. Influencermarknadsföring kräver försiktighet.


”Men om du bedriver någon form av influencermarknadsföring ska du vara väldigt försiktig,” säger hon.

Även under uppsägningstiden kvarstår lojalitetsplikten, och anställda bör tänka på vilka konsekvenser offentliga uttalanden kan få för deras personliga varumärke.

Mest lästa
  1. AIK:s nya årskort med svart pass lanseras

  2. Tanrevels strategiska PR-partnerskap i Norden

  3. AI:s påverkan på löner och kompetenskrav på arbetsmarknaden

Fler intressanta artiklar

Kritik mot Filmstadens nya biljettpriser

Publicerad december 11, 2025

Den nya prismodellen från Filmstaden har väckt stor uppmärksamhet under veckan, med många som ifrågasätter förändringen. Streamingtjänsten SF Anytime svarar nu med en kampanj som tydligt riktar sig mot sin…

Dansens kraft i företagskommunikation

Publicerad december 11, 2025

Jonny Boström från Move by Numbers utforskar hur dans kan göra torra ekonomiska koncept mer engagerande och skapa konkreta resultat. I det avslutande avsnittet av Kommunikationspodden delger han sin vision…

Uber Eats utforskar humor i ny reklamkampanj

Publicerad december 11, 2025

Uber Eats lanserar en serie av tio reklamfilmer under temat ”Get Almost, Almost Anything”. I dessa filmer får publiken se vardagliga föremål som salsa och chips omvandlas till humoristiska pappaskämt.I…

Aaron Kroon: Vikten av sårbarhet och ärlighet i ledarskap

Publicerad december 11, 2025

Aaron Kroon, vd och grundare av Black Batman, reflekterar över hur sårbarhet hos inflytelserika män uppfattas. Han påpekar att detta inte bara accepteras utan även uppskattas. Det finns en stark…

Navigera i det moderna medielandskapet

Publicerad december 11, 2025

År 2025 visade tydligt hur snabbt medielandskapet förändras, samtidigt som grundläggande principer består. Kraven på att nå rätt målgrupp med adekvata budskap har blivit mer kritiska, och att misslyckas kan…

Samsung lanserar innovativ realitybar i Stockholm

Publicerad december 10, 2025

Samsung har nu invigt Sveriges första realitybar på Nytorgsgatan 38 i Stockholm, vilket är en satsning av byrån Jung.För sportentusiaster har sportbarer länge varit en plats för gemenskap under matcher.Reality-tv…

Kritik mot McDonald’s AI-julkampanj leder till avbokning av video

Publicerad december 10, 2025

McDonald”s har blivit föremål för kraftig kritik efter sin senaste julreklam, som helt har skapats med hjälp av AI. Denna kampanj, som producerades i samarbete med byrån TBWA och produktionsbolaget…

Ny ledning inom Arenagruppen

Publicerad december 10, 2025

Silvia Kakembo har utsetts till vice vd på Arenagruppen. Under de senaste fem åren har hon verkat som byråchef på Arena Opinion. I sin nya position kommer hon att arbeta…

Lyko ber om ursäkt efter kampanjmissöde

Publicerad december 10, 2025

Lyko har blivit tvungna att be om ursäkt efter en kontroversiell kampanj som ledde till förvirring under Black Friday. Företaget placerade ut sina produkter, målade i svart, i konkurrenternas butiker.…
AI hjärna

Real Talk lanserar interaktiv julkampanj med AI-teknik

Publicerad december 9, 2025

AI-företaget Real Talk introducerar en innovativ kampanj för att följa upp fjolårets tomtetelefon. I den nya satsningen kan både barn och vuxna ringa tomten och hans vänner för att lösa…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.