X
Nordic region's business magazine • december 4, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Matador Kommunikation vinnare av Botkyrkas upphandling

Publicerad december 4, 2025

Uppsalabyrån Matador Kommunikation har utsetts till vinnare av Botkyrka kommuns upphandling av en ny kommunikationsbyrå. I denna konkurrensutsatta process deltog hela 24 anbudsgivare, inklusive Content Innovation, som haft uppdraget sedan 2021.


Upphandlingen genomfördes i tre steg med fasta timpriser. Först bedömdes byråernas referenser, vilket ledde till att åtta anbud gick vidare till steg 2. Under det andra steget utvärderades anbudsproverna och kommunen valde att gå vidare med tre byråer: Differ, Vinter och Matador.


Det tredje steget bestod av anbudspresentationer där Matador utmärkte sig.

”Efter anbudspresentationerna bedömer Botkyrkas referensgrupp och sakkunniga i hård konkurrens med övriga anbudspresenterande anbudsgivare att anbudsgivare Matador Kommunikation AB passar Botkyrkas behov av kommunikationsbyråtjänster bäst. Detta utifrån kvalitet, professionalism, goda upparbetade arbetsprocesser och förtroende vid presentation och intervju”, säger kommunen i tilldelningsbeslutet.


Ramavtalet sträcker sig över fyra år och har en takvolym på 25 miljoner kronor. Shamim Bäcklund, vd för Matador, uttrycker att vinsten ger en positiv känsla inför 2026.

”Det är ett kvitto att vi har gjort och gör mycket rätt. Vi har aktivt arbetat med att förändra och vässa byrån de senaste åren och det här är ett erkännande att vi är på rätt spår. Extra roligt att vinna upphandlingen när det var en så tuff konkurrens med hela 24 byråer,” säger hon.


Bäcklund tillägger att avtalet nyligen har signerats, vilket innebär att fokusområden fortfarande är oklara. Uppstarten är planerad till den 11 december, vilket ger en tydligare bild av de projekt som ligger framför dem.

Mest lästa
  1. AIK:s nya årskort med svart pass lanseras

  2. Tanrevels strategiska PR-partnerskap i Norden

  3. AI:s påverkan på löner och kompetenskrav på arbetsmarknaden

Fler intressanta artiklar

Kritik mot Filmstadens nya biljettpriser

Publicerad december 11, 2025

Den nya prismodellen från Filmstaden har väckt stor uppmärksamhet under veckan, med många som ifrågasätter förändringen. Streamingtjänsten SF Anytime svarar nu med en kampanj som tydligt riktar sig mot sin…

Dansens kraft i företagskommunikation

Publicerad december 11, 2025

Jonny Boström från Move by Numbers utforskar hur dans kan göra torra ekonomiska koncept mer engagerande och skapa konkreta resultat. I det avslutande avsnittet av Kommunikationspodden delger han sin vision…

Uber Eats utforskar humor i ny reklamkampanj

Publicerad december 11, 2025

Uber Eats lanserar en serie av tio reklamfilmer under temat ”Get Almost, Almost Anything”. I dessa filmer får publiken se vardagliga föremål som salsa och chips omvandlas till humoristiska pappaskämt.I…

Aaron Kroon: Vikten av sårbarhet och ärlighet i ledarskap

Publicerad december 11, 2025

Aaron Kroon, vd och grundare av Black Batman, reflekterar över hur sårbarhet hos inflytelserika män uppfattas. Han påpekar att detta inte bara accepteras utan även uppskattas. Det finns en stark…

Navigera i det moderna medielandskapet

Publicerad december 11, 2025

År 2025 visade tydligt hur snabbt medielandskapet förändras, samtidigt som grundläggande principer består. Kraven på att nå rätt målgrupp med adekvata budskap har blivit mer kritiska, och att misslyckas kan…

Samsung lanserar innovativ realitybar i Stockholm

Publicerad december 10, 2025

Samsung har nu invigt Sveriges första realitybar på Nytorgsgatan 38 i Stockholm, vilket är en satsning av byrån Jung.För sportentusiaster har sportbarer länge varit en plats för gemenskap under matcher.Reality-tv…

Kritik mot McDonald’s AI-julkampanj leder till avbokning av video

Publicerad december 10, 2025

McDonald”s har blivit föremål för kraftig kritik efter sin senaste julreklam, som helt har skapats med hjälp av AI. Denna kampanj, som producerades i samarbete med byrån TBWA och produktionsbolaget…

Ny ledning inom Arenagruppen

Publicerad december 10, 2025

Silvia Kakembo har utsetts till vice vd på Arenagruppen. Under de senaste fem åren har hon verkat som byråchef på Arena Opinion. I sin nya position kommer hon att arbeta…

Lyko ber om ursäkt efter kampanjmissöde

Publicerad december 10, 2025

Lyko har blivit tvungna att be om ursäkt efter en kontroversiell kampanj som ledde till förvirring under Black Friday. Företaget placerade ut sina produkter, målade i svart, i konkurrenternas butiker.…
AI hjärna

Real Talk lanserar interaktiv julkampanj med AI-teknik

Publicerad december 9, 2025

AI-företaget Real Talk introducerar en innovativ kampanj för att följa upp fjolårets tomtetelefon. I den nya satsningen kan både barn och vuxna ringa tomten och hans vänner för att lösa…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.