X
Nordic region's business magazine • december 4, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Årets mest googlade: Trender och kontroverser i Sverige

Publicerad december 4, 2025

Meta har inlett åtgärder för att begränsa tillgången för unga i Australien. Annonser från Nike, Lacoste och Superdry har stoppats, och under 2025 var en högerinfluencer samt ett viralt fenomen bland de mest sökta. Året närmar sig sitt slut, vilket innebär att vi reflekterar över de mest populära googlingarna.


Den mest trendande sökningen för året var en högerinfluencer och debattör, Charlie Kirk, som tragiskt nog sköts under en tal den 10 september. Efter honom följde seriemördaren Ed Gain, känd från en Netflix-serie. Många var också intresserade av Ozzy Osbourne, den legendariske rockartisten som avled under sommaren.


Vi har även sökt på det virala fenomenet Labubu, en monsterdocka som fångade allas intresse under året. Dessutom var det en ökning av sökningar om listeria efter ett stort utbrott i Stockholm, vilket väckte oro.


Trots många trendiga sökningar var det även vardagliga frågor som intresserade svenskarna. Den vanligaste frågan under kategorin ”Hur gör/ska/kan?” var ”Hur gör man en cappuccino?”


Den 10 december börjar en ny australiensisk lag att gälla, som kräver att sociala medier blockerar användare under 16 år. Meta anpassar sig nu efter dessa regler, men vill att ansvaret för åldersverifiering ska ligga på appbutikerna istället för plattformarna. En talesperson säger,

”Regeringen bör kräva att appbutiker verifierar ålder och inhämtar föräldrarnas godkännande när tonåringar under 16 år laddar ner appar.”


I en debatt anklagar Magdalena Andersson (S) och Jimmie Åkesson (SD) varandras partier för att använda trollfabriker på sociala medier. Andersson kritiserar Sverigedemokraterna för att sprida oklara politiska budskap via anonyma konton. Hon säger,

”Här handlar det om hundratals konton från enskilda medarbetare, alltså trollkonton på industriell skala, i syfte att manipulera det politiska samtalet.”


Åkesson svarar med att anklaga Socialdemokraterna för hyckleri och hävdar,

”Ni har helt ignorerat ert egna ansvar i det här.”


Brittiska reklammyndigheten ASA har även stoppat reklam från Nike, Superdry och Lacoste för vilseledande miljöpåståenden. De konstaterade att påståendena om ”hållbara material” inte gick att bevisa, vilket strider mot reglerna.


En förlagschef har också kommenterat ansvaret för innehållet i en bok av Joakim Lundell. Hon förklarar att,

”Rent formellt är författaren ansvarig för texten i boken, till skillnad från texter i medier.”


Det är tydligt att året har präglats av både tragiska händelser och spännande fenomen.

Mest lästa
  1. AIK:s nya årskort med svart pass lanseras

  2. Tanrevels strategiska PR-partnerskap i Norden

  3. AI:s påverkan på löner och kompetenskrav på arbetsmarknaden

Fler intressanta artiklar

Kritik mot Filmstadens nya biljettpriser

Publicerad december 11, 2025

Den nya prismodellen från Filmstaden har väckt stor uppmärksamhet under veckan, med många som ifrågasätter förändringen. Streamingtjänsten SF Anytime svarar nu med en kampanj som tydligt riktar sig mot sin…

Dansens kraft i företagskommunikation

Publicerad december 11, 2025

Jonny Boström från Move by Numbers utforskar hur dans kan göra torra ekonomiska koncept mer engagerande och skapa konkreta resultat. I det avslutande avsnittet av Kommunikationspodden delger han sin vision…

Uber Eats utforskar humor i ny reklamkampanj

Publicerad december 11, 2025

Uber Eats lanserar en serie av tio reklamfilmer under temat ”Get Almost, Almost Anything”. I dessa filmer får publiken se vardagliga föremål som salsa och chips omvandlas till humoristiska pappaskämt.I…

Aaron Kroon: Vikten av sårbarhet och ärlighet i ledarskap

Publicerad december 11, 2025

Aaron Kroon, vd och grundare av Black Batman, reflekterar över hur sårbarhet hos inflytelserika män uppfattas. Han påpekar att detta inte bara accepteras utan även uppskattas. Det finns en stark…

Navigera i det moderna medielandskapet

Publicerad december 11, 2025

År 2025 visade tydligt hur snabbt medielandskapet förändras, samtidigt som grundläggande principer består. Kraven på att nå rätt målgrupp med adekvata budskap har blivit mer kritiska, och att misslyckas kan…

Samsung lanserar innovativ realitybar i Stockholm

Publicerad december 10, 2025

Samsung har nu invigt Sveriges första realitybar på Nytorgsgatan 38 i Stockholm, vilket är en satsning av byrån Jung.För sportentusiaster har sportbarer länge varit en plats för gemenskap under matcher.Reality-tv…

Kritik mot McDonald’s AI-julkampanj leder till avbokning av video

Publicerad december 10, 2025

McDonald”s har blivit föremål för kraftig kritik efter sin senaste julreklam, som helt har skapats med hjälp av AI. Denna kampanj, som producerades i samarbete med byrån TBWA och produktionsbolaget…

Ny ledning inom Arenagruppen

Publicerad december 10, 2025

Silvia Kakembo har utsetts till vice vd på Arenagruppen. Under de senaste fem åren har hon verkat som byråchef på Arena Opinion. I sin nya position kommer hon att arbeta…

Lyko ber om ursäkt efter kampanjmissöde

Publicerad december 10, 2025

Lyko har blivit tvungna att be om ursäkt efter en kontroversiell kampanj som ledde till förvirring under Black Friday. Företaget placerade ut sina produkter, målade i svart, i konkurrenternas butiker.…
AI hjärna

Real Talk lanserar interaktiv julkampanj med AI-teknik

Publicerad december 9, 2025

AI-företaget Real Talk introducerar en innovativ kampanj för att följa upp fjolårets tomtetelefon. I den nya satsningen kan både barn och vuxna ringa tomten och hans vänner för att lösa…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.