Kreativ potential i inhouse-funktioner
Publicerad december 2, 2025
Publicerad december 2, 2025

I många företag har inhouse-funktionerna expanderat snabbt. Ofta har de modeller som används för att bygga dessa team hämtats från icke-kreativa logiker. Det skriver hon säger.
Håkan Bodman och Robert Rydberg påpekar i artikeln om rörelserna inom inhousebyråerna att det finns möjligheter till kostnadsbesparingar genom ökad effektivitet samt nya byrålösningar. Visst är ekonomi en betydelsefull aspekt.
Men när diskussionen kretsar kring kostnadsbesparingar kan vi riskera att missa den centrala frågan: hur skapar man kreativa miljöer som verkligen fungerar? Det är avgörande att förstå hur idéprocesser fungerar och hur kompetenser samverkar.
Jag har under flera år arbetat som cd, ad och organisationskonsult med några av de mest framstående marknads- och inhouseavdelningarna i Sverige. Det har gett mig en viktig insikt: när kreativa organisationer byggs med en ekonomisk eller ingenjörsmässig syn, kan det ofta leda till misslyckanden.
Att rita effektiva flöden är enkelt, men att etablera ett levande och fungerande kreativt system är betydligt mer utmanande. De organisationer som lyckas bäst är de som inte bara fokuserar på kostnad per producerad enhet, utan som också investerar i sin kreativa kapacitet och samarbetar med externa parter.
Kreativitet utvecklas inte automatiskt genom centralisering eller outsourcing. Det kräver tillit, befogenheter och arbetsprocesser som möjliggör tid för innovativt tänkande. När inhouse ses som en strategisk motor, nära affärsverksamheten, produktutvecklingen och varumärkets långsiktiga väg, blir kreativiteten en styrka.
Det är dags att bredda diskussionen kring inhouse. Effektivitet är viktig, men den största outnyttjade tillgången i många företag är den kreativa potentialen hos de anställda. Den frigörs inte av kontrollsystem, utan genom modet att prioritera kreativitet.
I slutändan handlar det inte om att spara pengar, utan om att spara tid. Tid att tänka innovativt, tid att experimentera med idéer, och tid att verkligen vara kreativ. Det är vad som verkligen ger avkastning på investeringarna, och att det dessutom kan spara pengar är en trevlig bonus, avslutar hon säger.