Nordiska influencers jämnar ut löneskillnader
Publicerad december 2, 2025
Publicerad december 2, 2025

En ny studie från influencerplattformen Kolsquare visar att influencers i Norden har lyckats eliminera könsbaserade löneskillnader, vilket står i kontrast till trenden i övriga Europa. Rapporten, med titeln ”Voices of the Creator Economy 2025”, har tagits fram av Kolsquare och Newton X, och bygger på data från 783 influencers i Europa.
Norden framstår som den enda regionen där det inte finns några löneskillnader mellan könen bland influencers, baserat på deras egna angivna inkomster. Av de tillfrågade uppger 31 procent att de arbetar heltid med sitt innehåll.
Trots detta rapporterar över hälften, 54 procent, att de har upplevt stress relaterat till sitt arbete. Dessutom har 20 procent av influencers utsatts för näthat.
Enligt undersökningen är svenska influencers mer försiktiga med sina samarbeten. De avstår oftare från partnerskap som inte ligger i linje med deras värderingar, särskilt inom områdena hållbarhet och transparens.
– Nordiska influencers bryr sig mycket om att vara on-brand, och i en region med allt större fokus på hållbarhet och sociala agendor tänker man mer på om en snabb ekonomisk vinst kan bidra till att urvattna ens egen varumärkesplattform – och potentiellt skrämma bort följare eller mer on-brand samarbeten, säger hon.