X
Nordic region's business magazine • november 27, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Chimneys återuppvaknande: AI-studion som nyckel till framgång

Publicerad november 27, 2025

Efter en turbulent tid reser sig The Chimney Pot återigen. Det klassiska postproduktionsbolaget har nu omfamnat AI-teknologi för att övervinna sina konkurrenter.


”För oss är AI det bästa som har hänt på hur länge som helst,” säger vd:n.


För ett år sedan kom nyheten om konkursen som en chock i branschen. Edisen hade ansökt om konkurs i Stockholm, vilket verkade vara slutet på en 25-årig framgångssaga. Med en skuld på 67,5 miljoner kronor till Skatteverket var situationen allvarlig.


”Det är ju trist för staten. Men jag har säkert betalat en miljard i skatt sedan 1998. Arbetsgivaravgifter och allting,” säger han. Uttalandet fick en annan branschkollega att jämföra honom med en känd politiker i en debattartikel.


Trots motgångarna menar vd:n att utfallet blev positivt för alla inblandade. ”Det är skitsegt att vi hamnade där, men lösningen blev bra för alla,” säger han.


Edisens verksamhet startades 2021 efter att Chimney Pot breddade sitt erbjudande. Vd:n erkänner nu att det var ett misstag att försöka samla för mycket under ett tak.


”Kunderna blev förvirrade: ”Okej, så ni jobbar strategiskt med globala varumärken och ni gör post på Bonusfamiljen säsong åtta. Vad fan är det här för någonting?”” berättar han.


Planerade förändringar skedde efter konkursen när 08 Industries tog över verksamheten. Nu fungerar The Chimney Pot som ett renodlat postproduktionsbolag medan Orb agerar som produktionsbyrå.


Trots tidigare motgångar är stämningen på kontoret nu optimistisk, särskilt kring den nya AI-studion. ”Det kallades inte AI då, men vi använde en massa avancerade verktyg för att spara tid på specialeffekter,” säger vd:n om företagets tidiga AI-användning.


En betydande kund är ATG, för vilken Chimney producerade en spektakulär lanseringsfilm. ”Visst, den processen kan vara kostsam, men det går inte att slå vad som händer med en skådis, regissör och fotograf i ett rum,” förklarar vd:n.


Enligt honom innebär det att varumärken som använder AI slarvigt riskerar att framstå som billiga. AI:s snabba utveckling gör det svårt att hänga med.


”Nu har vi helt andra verktyg än vad som fanns då. Men så kommer det alltid vara med AI,” säger vd:n.


Chimney har rekryterat flera så kallade AI-artister, vilket ger dem ett försprång. ”Vi har människor som på en väldigt hög nivå kan bygga extremt komplexa workflows,” förklarar byråchefen.


Det handlar inte bara om att använda AI-modeller, då fel alltid kan uppstå. ”De här sista 15–20 procenten som AI inte fixar, det är väldigt komplicerat när det är rörligt,” säger vd:n och tillägger att de har erfarenheten att hantera dessa utmaningar.


”Så för oss är AI det bästa som har hänt på hur länge som helst,” avslutar han.

Mest lästa
  1. Erik Niva: En mästare i att engagera den unga publiken

  2. Garbergs behåller uppdraget för Lidl efter intensiva förhandlingar

  3. Allente introducerar nytt reklamkoncept för underhållning

Fler intressanta artiklar
AI hjärna

Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

Publicerad december 16, 2025

En rapport från Ledarna indikerar att många AI-satsningar genomförs utan klara mål och ansvarsområden. Trots att användningen av AI ökar, finns det betydande hinder för framsteg, enligt undersökningen ”Mot en…

Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

Publicerad december 16, 2025

Patriksson Group har fått i uppdrag att hantera Mieles kommunikation i Norden. Uppdraget innefattar positionering, PR och storytelling. Syftet är att öka Mieles synlighet på den nordiska marknaden och tydliggöra…

Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Publicerad december 16, 2025

Kommunikatörer förväntar sig en ökning av desinformation, samtidigt som Try minskar sin personalstyrka och Trump inleder en rättslig process mot BBC. En rapport från fackförbunden DIK och Akavia avslöjar att…

Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

Publicerad december 16, 2025

I Stockholm förbereder sig Gallerian för julen med en kreativ kampanj som inkluderar 200 specifika budskap. Syftet är att påminna besökare om att julen närmar sig, inte bara i kalendern…

Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Publicerad december 16, 2025

I en ny kampanj som syftar till att lansera Moderna Museets senaste utställning med Picasso, medverkar tre skådespelare, som gestaltar sina personliga känslor och tankar kring konstnärens verk. Kampanjen har…

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.