X
Nordic region's business magazine • november 27, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

AI-misstag och kulturintresse i fokus

Publicerad november 27, 2025

En viral incident har skapat stort engagemang kring det svenska underklädesföretaget Miss Mary of Sweden. Deras Black Friday-reklam innehöll dekapiterade modeller, vilket har lett till att annonserna tagits bort. Vd:n berättar i ett mejl att de använt Metas nya annonseringsfunktion för att automatiskt skapa innehåll.


”I det här fallet publicerades annonserna efter att den här automatiska funktionen aktiverats utan att det uppmärksammades, vilket var ett misstag. Detta strider mot vår interna AI-policy. Annonserna är nu stoppade, och vi ser över våra interna rutiner för att förhindra att liknande misstag kan ske framöver,” skriver hon.


En annan nyhet handlar om att Johnny Cashs dödsbo stämt Coca-Cola. Reklamfilmen ”Fan Work Is Thirsty Work” har anklagats för att använda en röst som liknar Cashs. Dödsboets advokater hänvisar till en tidigare dom, där en sångerska fick skadestånd för att hennes röst användes utan tillstånd.


Danska HiFi Klubben har också valt Brandhouse som ny huvudbyrå, vilket syftar till att öka varumärkets relevans i Norden och Europa. Marknadschefen uppger att en ny reklamfilm nu rullas i flera länder, inklusive Sverige.


En rapport från Myndigheten för kulturanalys visar att kvinnor generellt är mer kulturintresserade än män, med undantag för spel. Kvinnor föredrar konst, läsning och dans, medan män är mer benägna att gilla dator- och TV-spel.


Intresset för kultur varierar med ålder. Den yngsta gruppen, 16–29 år, är mest intresserad av musik och digitalt spelande. Musik är den mest populära kulturformen bland alla åldersgrupper, medan teater och konst tilltalar cirka hälften av respondenterna.

Mest lästa
  1. Erik Niva: En mästare i att engagera den unga publiken

  2. Garbergs behåller uppdraget för Lidl efter intensiva förhandlingar

  3. Allente introducerar nytt reklamkoncept för underhållning

Fler intressanta artiklar
AI hjärna

Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

Publicerad december 16, 2025

En rapport från Ledarna indikerar att många AI-satsningar genomförs utan klara mål och ansvarsområden. Trots att användningen av AI ökar, finns det betydande hinder för framsteg, enligt undersökningen ”Mot en…

Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

Publicerad december 16, 2025

Patriksson Group har fått i uppdrag att hantera Mieles kommunikation i Norden. Uppdraget innefattar positionering, PR och storytelling. Syftet är att öka Mieles synlighet på den nordiska marknaden och tydliggöra…

Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Publicerad december 16, 2025

Kommunikatörer förväntar sig en ökning av desinformation, samtidigt som Try minskar sin personalstyrka och Trump inleder en rättslig process mot BBC. En rapport från fackförbunden DIK och Akavia avslöjar att…

Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

Publicerad december 16, 2025

I Stockholm förbereder sig Gallerian för julen med en kreativ kampanj som inkluderar 200 specifika budskap. Syftet är att påminna besökare om att julen närmar sig, inte bara i kalendern…

Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Publicerad december 16, 2025

I en ny kampanj som syftar till att lansera Moderna Museets senaste utställning med Picasso, medverkar tre skådespelare, som gestaltar sina personliga känslor och tankar kring konstnärens verk. Kampanjen har…

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.