X
Nordic region's business magazine • november 26, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Branschens kamp för mental hälsa – strategier för hållbar kommunikation

Publicerad november 26, 2025

Stress och press fortsätter att dominera kommunikationssektorn, trots flera varningar om dess negativa konsekvenser. Nu växer en motståndsrörelse bland byråer och initiativ som strävar efter att förbättra arbetsvillkoren.

Flera faktorer bidrar till branschens stressproblem, där otydliga arbetsprocesser och konstant press identifieras som centrala orsaker. I år står psykisk ohälsa för 44 procent av alla nya sjukskrivningar inom sektorn.

Samtidigt tar allt fler företag frågan på allvar genom att göra förändringar i arbetskulturen och metoderna. The Situation, grundat av tre personer, syftar till att hantera de utmaningar marknadsavdelningar möter.

Mustasch, en reklambyrå med över 20 års erfarenhet, har länge arbetat för att undvika vanliga stressfällor. En av grundarna har uppmärksammat att branschens stress inte enbart beror på deadlines, utan på de personer som arbetar inom den.

Problemet kvarstår även om diskussionerna pågår. Enligt grundaren av Mustasch saknas ofta en viktig aspekt i dessa samtal: personlighetsdrivna beteenden. ”Kreatörer är extremt receptiva, med mycket tankar och fantasi. De drivs sällan av pengar, utan av viljan att skapa något fantastiskt”, säger hon.

Det finns en press i ett yrke utan givna riktlinjer, vilket gör situationen unik. ”Många yrken är pressade i dag. Men till skillnad från andra har vår bransch ingen manual”, säger hon. Kombinationen av arbete och privatliv gör det ofta ohållbart.

Mustasch prioriterar individuell tidshantering och uppmanar till att arbeta när man själv vill. ”Det viktigaste att man kan jobba när man vill, men man kan inte förvänta sig att någon annan ska jobba då”, säger hon.

Strukturen inom branschen är ofta bristande. Marknadschefer känner sig överväldigade av för höga krav och för låga resurser. ”När ingen tydligt sätter gränser flyttas ansvaret nedåt i organisationen”, säger en av grundarna.

Det handlar om yrkesstolthet som gör att många arbetar över sina scheman. ”Man har en yrkesstolthet som gör att även om det avsatts åtta timmar under dagen för det här, så väljer man att sätta sig och jobba på kvällar”, säger han.

Den ständiga utvecklingen inom teknik och plattformar ökar dessutom kraven. ”Varje ny medieplattform har blivit ytterligare ett ansvarsområde”, säger han. Kulturella förändringar inom företagen ses som avgörande för att förbättra situationen.

Hållbarhet handlar även om att normalisera att avsluta arbetsdagen i tid. ”Man ska känna sig accepterad när man stänger datorn och går hem. Samtidigt är det ofta de som jobbar över som kommer in sent”, säger grundaren.

För att motverka stress arbetar Mustasch kollektivt för att avlasta varandra. ”Ingen behöver knäcka nöten ensam. Vi jonglerar varje dag, varje stund, för att avlasta varandra”, säger hon.

Mustasch har också en policy för balanserat arbete, där de anställda arbetar i genomsnitt 40 timmar i veckan. Ledningen lägger sig inte i exakt när arbetet utförs. ”Vi har uttalat att vi inte alltid är på samma plats”, säger hon.

Att ha flexibla arbetstider kräver dock en stark kultur. ”Om man har en kultur som tillåter det. Men vi lämnar in tidsrapporter varje dag”, säger hon.

Branschen förändras, och många söker sitt existensberättigande. ”Det är en utmanande tid för alla”, säger en grundare. Det är viktigt att alla beslut om arbete överenskoms kollektivt.

För att lösa problemen genomför The Situation endagsworkshops där hela marknadsorganisationen granskas. ”Vi synar prioriteringarna tillsammans. Lösningen är antingen mer resurser eller bättre prioriteringar”, säger han.

Workshopformatet är utformat för att snabbt identifiera ohållbara situationer. ”Det finns ingen byrå eller chef som medvetet är kall, men ibland blir det fel”, säger han.

Responsen har varit positiv, men många företag har svårt att genomföra workshops på grund av fullspäckade scheman. ”Om man inte ens kan boka in ett möte innan jul, bör man fundera på om det finns tid för reflektion”, säger en av grundarna.

Long-term hoppas de på att skapa en kultur där marknadsorganisationer kan prestera utan att slita ut sig. ”Utvilade personer mår bättre, skrattar mer och gör ett bättre jobb. Det måste ledare inse”, säger han.

Mest lästa
  1. Erik Niva: En mästare i att engagera den unga publiken

  2. Garbergs behåller uppdraget för Lidl efter intensiva förhandlingar

  3. Allente introducerar nytt reklamkoncept för underhållning

Fler intressanta artiklar
AI hjärna

Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

Publicerad december 16, 2025

En rapport från Ledarna indikerar att många AI-satsningar genomförs utan klara mål och ansvarsområden. Trots att användningen av AI ökar, finns det betydande hinder för framsteg, enligt undersökningen ”Mot en…

Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

Publicerad december 16, 2025

Patriksson Group har fått i uppdrag att hantera Mieles kommunikation i Norden. Uppdraget innefattar positionering, PR och storytelling. Syftet är att öka Mieles synlighet på den nordiska marknaden och tydliggöra…

Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Publicerad december 16, 2025

Kommunikatörer förväntar sig en ökning av desinformation, samtidigt som Try minskar sin personalstyrka och Trump inleder en rättslig process mot BBC. En rapport från fackförbunden DIK och Akavia avslöjar att…

Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

Publicerad december 16, 2025

I Stockholm förbereder sig Gallerian för julen med en kreativ kampanj som inkluderar 200 specifika budskap. Syftet är att påminna besökare om att julen närmar sig, inte bara i kalendern…

Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Publicerad december 16, 2025

I en ny kampanj som syftar till att lansera Moderna Museets senaste utställning med Picasso, medverkar tre skådespelare, som gestaltar sina personliga känslor och tankar kring konstnärens verk. Kampanjen har…

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.