Reflektioner kring varumärken och mediekultur
Publicerad november 26, 2025
Publicerad november 26, 2025

Vilhelm Hanzén från Gul PR diskuterar inspirationen från The Chariot och Norma Jean, samt de motrörelser till scrollande som kan få betydande genomslag. Hans insikter kan utforskas vidare i Resumé Insikts Q&A.
Hanzén lyfter fram böcker, dåliga reels och kontraster som källor till inspiration. Han värdesätter individer som balanserar action med eftertanke, samt de som lever sina värderingar. Han nämner även The Chariot och Norma Jean som inspirationskällor.
När det kommer till varumärken, påpekar han att många fyller sitt budskap med tomma löften som de inte kan infria. Samtidigt finns det aktörer som borde uttrycka stolthet över sina prestationer, men som förblir tysta. Han anser att vissa varumärken skulle gynnas av att reflektera över sina identiteter och vara stolta över dem när det är befogat.
En aktuell populärkulturell referens som han finner tankeväckande är Svenska Nyheter samt det nya formatet Uddet av Isak Jansson och Johannes Brenning. Som en konsument av media uppskattar han en samhällskritisk och ibland förenklad framställning av nyheter.
Inför den kommande hösten och vintern uttrycker han en nyfikenhet kring vilka långsamma format som kommer att överleva mot de snabbare, mer stimulanssökande alternativen. Han refererar till böcker, långfilmer och djupa samtal som exempel på format som kräver mer av konsumenten.
Slutligen nämner Hanzén att den största utmaningen just nu är att vara en helhjärtad supporter av HV71. Han beskriver det som en utmaning.