X
Nordic region's business magazine • november 25, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Klarna introducerar ny kryptovaluta för internationella betalningar

Publicerad november 25, 2025

Klarna

Betalningsföretaget Klarna presenterar sin egen kryptovaluta, kallad Klarna USD. Detta initiativ följer globala finansiella aktörer som Revolut och innebär en lansering nästa år, baserad på blockkedjeteknik.

Klarna USD kommer att fungera som en stablecoin, vilket innebär att företaget måste ha motsvarande dollar i sin balansräkning för varje utgiven Klarna USD. Tekniken testas nu inför den kommande lanseringen.

Valutan byggs på Tempo, en blockkedja skapad av Stripe och Paradigm för betalningar. Målet med kryptovalutan är att underlätta och påskynda internationella transaktioner, med förhoppningar om betydande kostnadsbesparingar.

”Med 114 miljoner kunder och 112 miljarder dollar i årlig transaktionsvolym har Klarna skalan att förändra betalningar globalt,” säger hon. Hon tillägger att företagets ambition är att ”utmana de gamla nätverken och göra betalningar både snabbare och billigare för alla.”

Sebastian Siemiatkowski, vd och medgrundare, har tidigare varit skeptisk till kryptovalutor men har nu ändrat uppfattning inför bolagets börsnotering på New York-börsen.

”Krypto är nu tillräckligt snabbt, billigt, säkert och skalbart. Det här är början på Klarnas resa inom krypto, och jag ser fram emot att fortsätta forma framtidens betalningar tillsammans med Stripe och Tempo,” säger han i pressmeddelandet.

Klarna beräknar att avgifter för gränsöverskridande betalningar uppgår till 120 miljarder dollar per år globalt. Det är dock ännu oklart när konsumenter kan använda Klarna USD vid köp hos utländska handlare.

Åtta stora europeiska banker, däribland SEB och Danske Bank, har nyligen gått samman för att utveckla en liknande kryptovaluta kopplad till euro, med lanseringsplaner under första kvartalet 2027.

Mest lästa
  1. Framtiden för berättande i en digital värld

  2. Kritik mot Meta: Schibsted och Bonnier kräver uteslutning från IAB

  3. Revolve stärker sin ställning i Stockholm genom partnerskap

Fler intressanta artiklar

Vinnarna av Sveriges Superkommunikatörer 2025 avslöjas snart

Publicerad december 12, 2025

Inom kort kommer de som utmärkt sig inom kommunikation att hyllas i Resumés tävling. Här presenteras de personer som har fått i uppdrag att bedöma de mest framstående kommunikationsinsatserna under…

Lärdomar från 2025: Popkulturens Inflytande på Varumärken

Publicerad december 12, 2025

Varumärken kan dra viktiga insikter från några av de mest framträdande popkulturella händelserna under 2025. I år har allt från oväntade samarbeten till kändisförlovningar och nya kulturella strömningar fångat allmänhetens…

SKF lanserar innovativ plattform under Nobelveckan

Publicerad december 12, 2025

SKF förbereder en unik utomhusaktivitet på Hötorgsskraporna under Nobelveckan för att nå fram till ledande experter inom vetenskap och innovation. Initiativet, kallat The Patent Bay, är en plattform där företag…
AI hjärna

Ökad AI-användning bland stora företag: En ny trend i Sverige

Publicerad december 12, 2025

Svenska företag anammar allt fler AI-lösningar, med störst användning bland de större företagen. En rapport från SCB visar att 71,9 procent av stora företag använder AI, vilket är betydligt högre…

Enskede IK:s nya klubbmärke väcker starka reaktioner

Publicerad december 12, 2025

Fotbollsklubben Enskede IK har lanserat en ny visuell identitet, skapad av Bedow Design. Denna förändring har dock mött motstånd, och på sociala medier flödar negativa kommentarer.”Jag känner mig väldigt trygg…

Återkomsten av överklasspolisen hos Burger King

Publicerad december 12, 2025

När Burger King introducerar sin senaste premiumburgare, vänder man sig åter till Freudian Slips karaktär ”Överklasspolisen”.Denna karaktär, som spelas av olika skådespelare, dök först upp i sketchen ”Radikala östermalmare” år…

Ungdomstrender 2026: Mysiga platser och gemenskap

Publicerad december 12, 2025

Veckans avsnitt av Debrief bjuder på en intressant diskussion. I detta program får vi höra från en expert inom livsstil och konsumtion.Johanna Göransson, livsstils- och konsumtionsexpert på Ungdomsbarometern, utforskar deras…

AIK:s nya årskort med svart pass lanseras

Publicerad december 11, 2025

AIK Fotboll lanserar ett innovativt svart pass som det nya årskortsbeviset, i samband med kampanjen ”Vi är Allmänna Idrottsklubben”. Denna kampanj baseras på berättelser från tusentals supportrar som delat sina…

Tanrevels strategiska PR-partnerskap i Norden

Publicerad december 11, 2025

Redgert Comms har utsetts till PR-partner för skönhetsvarumärket Tanrevel, som nu expanderar på de nordiska marknaderna. Byrån kommer att ansvara för att leda PR-arbetet, skapa strategiska samarbeten och utveckla kreativa…

AI:s påverkan på löner och kompetenskrav på arbetsmarknaden

Publicerad december 11, 2025

Arbetsmarknaden genomgår förändringar som gör att arbetsgivare söker individer med AI-kompetenser, vilket medför nya utmaningar, säger en rapport från AI Sweden.Enligt rapporten kan en väl genomförd omställning bidra positivt till…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.