X
Nordic region's business magazine • november 20, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Ikea avslutar långvarigt samarbete med Mother

Publicerad november 20, 2025

Ikea i Storbritannien och Irland har beslutat att avsluta sitt 16-åriga samarbete med reklambyrån Mother. Detta beslut kommer i kölvattnet av en översyn där Mother meddelade att de inte avser att delta i den kreativa processen, vilket markerar slutet på deras partnerskap. Avtalet förväntas löpa ut i augusti 2026.


Marknadsföringschefen på Ikea uttrycker sin uppskattning för byråns bidrag under åren:

”Mothers beslut att inte delta i den kreativa utvärderingen sätter punkt för 16 års partnerskap som verkligen har förkroppsligat ”the wonderful everyday”. Vi är djupt tacksamma för deras kreativitet, samarbete och det bidrag de har gjort till vår verksamhet,” säger hon.


Under sitt samarbete skapade Mother minnesvärda kampanjer, inklusive den uppmärksammade

”You”ll always find me in the kitchen at parties”. Denna reklam följdes av flera framgångsrika kampanjer. Katie Mackay-Sinclair, en av partnerna på Mother, förklarade:

”Detta är ett svårt beslut. Efter 16 fantastiska år med Ikea har vi beslutat att inte delta i denna pitch. Vi tror verkligen att vi inte kan bevisa något i en pitch som vi inte redan bevisar varje dag.”


Utöver detta har Wermlands Mejeri skapat en kontroversiell reklam inför en SHL-match som censurerades av Reklamombudsmannen. Budskapet som skulle visas ansågs kränkande och fick modifieras. Charlotta Stenson, vd på reklambyrån, kommenterar:

”Vi respekterar beslutet, även om det i det här fallet är lite ironiskt att en instans som Reklamombudsmannen i Stockholm har synpunkter på vad som kan vara kränkande för bönderna.”


Adobe har meddelat att de planerar att köpa AI-bolaget Semrush för 18 miljarder kronor. Detta förvärv syftar till att förbättra Adobes marknadsföringsverktyg och ge marknadsförare bättre insikter om konsumenternas uppfattningar online. Samtidigt pågår implementeringen av AI-förordningen i Europa, där vissa regler kan dröja till 2027.


Henna Virkkunen, digitalansvarig kommissionär, säger angående kakgodkännanden:

”Vi kan alla enas om att vi har tillbringat allt för mycket tid med att acceptera eller avvisa kakor när vi besöker olika webbplatser.”

Mest lästa
  1. Erik Niva: En mästare i att engagera den unga publiken

  2. Garbergs behåller uppdraget för Lidl efter intensiva förhandlingar

  3. Allente introducerar nytt reklamkoncept för underhållning

Fler intressanta artiklar
AI hjärna

Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

Publicerad december 16, 2025

En rapport från Ledarna indikerar att många AI-satsningar genomförs utan klara mål och ansvarsområden. Trots att användningen av AI ökar, finns det betydande hinder för framsteg, enligt undersökningen ”Mot en…

Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

Publicerad december 16, 2025

Patriksson Group har fått i uppdrag att hantera Mieles kommunikation i Norden. Uppdraget innefattar positionering, PR och storytelling. Syftet är att öka Mieles synlighet på den nordiska marknaden och tydliggöra…

Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Publicerad december 16, 2025

Kommunikatörer förväntar sig en ökning av desinformation, samtidigt som Try minskar sin personalstyrka och Trump inleder en rättslig process mot BBC. En rapport från fackförbunden DIK och Akavia avslöjar att…

Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

Publicerad december 16, 2025

I Stockholm förbereder sig Gallerian för julen med en kreativ kampanj som inkluderar 200 specifika budskap. Syftet är att påminna besökare om att julen närmar sig, inte bara i kalendern…

Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Publicerad december 16, 2025

I en ny kampanj som syftar till att lansera Moderna Museets senaste utställning med Picasso, medverkar tre skådespelare, som gestaltar sina personliga känslor och tankar kring konstnärens verk. Kampanjen har…

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.