Kontroversiella kampanjer och oväntade händelser i medierna
Publicerad november 19, 2025
Publicerad november 19, 2025

Kampanjen från IVF-företaget Nucleus har fått stort fokus genom att öppet diskutera genetik. Med budskap som ”Have your best baby” och ”These babies have great genes” pryder affischer stationsområden i New York. Det handlar om genetisk screening av IVF-embryon för att identifiera sjukdomar samt egenskaper som IQ och längd, vilket har väckt kritik och anklagelser om eugenik.
Kian Sadeghi, företagets grundare, påpekar att oväntade förändringar i samhället tidigare har normaliserats:
– För inte så länge sedan väckte IVF-1 rädsla och stigmatiseringen av provrörsbarn. Det som en gång var kontroversiellt är nu vardagspraktik. Detsamma gäller genetisk optimering. Tekniken finns här nu, och den är här för att stanna, säger hon.
En ny utmärkelse, Greenhushpriset, har tilldelats bilindustrin för dess tysta klimatnytta. Trots en stark klimatvinst kommuniceras dessa framsteg för lite, vilket oroar både juryn och konsumenterna. Lina Gustavsson, initiativtagare till priset, påpekar att:
– Precis som greenwashing är helt oacceptabelt, duger det inte heller att företag pratar för lite om det de faktiskt gör.
En mystisk staty av Jon Dahl Tomasson har upptäckts och snabbt försvunnit, vilket har väckt frågor om dess syfte. Martin Fredman, säkerhetschef på Svenska fotbollförbundet, erkänner att:
– Vi har inte riktigt förstått syftet och målet med det. Är det en hyllning eller någon förtäckt del i det?
Klarna har rapporterat en oväntad tillväxt, trots att aktien har fallit efter börsnoteringen. VD:n Sebastian Siemiatkowski betonar att företaget växer i USA, där det nu har en tillväxt på 51 procent, jämfört med konkurrenternas 34 procent. Han säger:
– Nu är vår tillväxt i USA 51 procent och deras 34 procent. Så nu är vi rejält mycket mer snabbväxande där.
Spotify har nu lanserat ljudböcker i Norden, vilket kan förändra bokmarknaden. Alex Nordström, kommande VD, noterar att:
– Det tog ett tag, men nu är vi redo.
Den svenska marknaden får tillgång till 300 000 titlar, vilket kan påverka hur ljudböcker konsumeras i framtiden. Duncan Bruce, ansvarig för licensieringar på Spotify, understryker att:
– Det handlar inte om att konkurrera utan om att addera.