Kampanj för att främja tid i naturen istället för skärmar
Publicerad november 17, 2025
Publicerad november 17, 2025

I en ny kampanj, benämnd ”Skärm mot skärm”, inbjuder Svenska Orienteringsförbundet en familj att pröva livet utan skärmar. En färsk undersökning från Novus, beställd av förbundet, visar att 59 procent av svenskarna anser att de tillbringar för mycket tid framför skärmen, och många önskar att de kunde vara utomhus mer.
Dessutom tror 89 procent av respondenterna att en minskning av skärmtiden och en ökning av utetid skulle ha positiva effekter på deras mentala hälsa. Förbundet tar fasta på detta och lanserar initiativet ”Skärm mot skärm”.
Under fem månader kommer den utvalda familjen att byta en del av sin skärmtid mot tid i naturen, och deras upplevelser kommer att dokumenteras för att undersöka effekterna på vardagen, relationerna och det allmänna välbefinnandet.
Initiativet grundar sig på en växande oro över den ökade skärmtiden och en tro på att naturen kan fungera som en motvikt. Genom orientering, där en skärm i handen byts ut mot en i skogen, vill förbundet belysa hur små förändringar kan ha stor betydelse för både hälsa och välbefinnande.
– Vi pratar ofta om att barn och unga sitter för mycket vid skärmar, men sanningen är nog att vi alla gör det. Men vi vill inte skuldbelägga någon, utan väcka nyfikenhet. Vad händer med vardagen, relationerna och måendet när man byter skärmtid mot skogstid?, säger hon.
Familjen som väljs ut kommer att få stöd och vägledning från Svensk Orientering under kampanjperioden. Resultaten av deras erfarenheter kommer att dokumenteras genom bilder, filmer och texter som delas på Svensk Orienterings och partnerorganisationernas kanaler.
Svensk Orientering har samarbetat med flera byråer, inklusive Fuze, Gabardin och Trickle, för att utveckla kampanjen.