X
Nordic region's business magazine • november 15, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

SVT:s regler utmanas av influencer: Felicia Aveklew i fokus

Publicerad november 15, 2025

Felicia Aveklew, ansiktet för SVT:s vetenskapsprogram Forever Young, är aktiv med reklam för flera stora företag på sina sociala medier. Detta strider mot SVT:s riktlinjer för opartiskhet och reklamförbud.– Vi kan inte styra vad hon gör och hon har inte samma stränga regler, säger en projektledare på SVT.

Även om programmet syftar till att avfärda myter om ålderstecken, visar hennes flöden reklam för varumärken som Coca-Cola och Garnier. Kombinationen av public service och kommersiella samarbeten föranleder frågor kring SVT:s medarbetarpolicy.

Enligt policyn får inte SVT:s medarbetare utnyttja sin roll i kommersiella sammanhang. Principen gäller även för de som är tillfälligt anställda och kontrakterade profilar.
SVT:s tidigare kritik för liknande problematiska reklamkrockar involverar profiler som Pernilla Wahlgren och Cecilia Forss.

SVT:s sportchef underströk att det finns strikta regler för public service-profiler, vilket skapar en brist på konsekvens mellan olika fall. Trots detta hävdar Emelie Jönsson att Felicia inte är programledare.
– Hon är ett medverkande case, säger hon och förtydligar att Felicia inte deltar i det redaktionella arbetet.

Det skapar förvirring, då Felicia framträder som programmets ansikte utåt. Jönsson menar att tittarna kan särskilja rollen mellan Felicia och programmets redaktion.
– Vi har en speaker som klargör att SVT Vetenskap följer Felicia, säger hon.

Jämfört med Henrik Lundqvists situation, där reklamsamarbeten stoppades, verkar SVT välja en mer flexibel tolkning av reglerna för Felicia. Detta innebär att samma principer som applicerades på andra profiler inte tillämpas konsekvent här.
SVT:s policy är tydlig och lämnar inget utrymme för tolkning, men här görs en exceptionell tolkning som kan ifrågasätta bolagets oberoende.

Ingen skriftlig tillåtelse har getts för Felicia att fortsätta sina reklamaktiviteter under programmet, men hon har informerats om begränsningarna.
– Vi har infört extra åtgärder för reklam kring ämnen som tas upp i programmet, säger Jönsson.

Senare publicerade Felicia ett reklaminslag med Garnier, vilket lyfter frågor kring SVT:s begränsningar. Emelie Jönsson svarar att de inte tar upp sminkprodukter i programmet.
– Det skulle jag inte säga. Det är inte hudvård, påpekar hon.

Rapporter tyder på att Felicia Aveklews agentur sålt in programidén till SVT, vilket Jönsson avfärdar. Hon betonar att det var SVT:s eget initiativ.
Resumé har försökt nå Felicia för en kommentar, men efter initialt intresse avbröts kommunikationen.

Mest lästa
  1. Förväntningar på marknadsföring 2026: Utmaningar och möjligheter

  2. Typografi och dess dolda politiska betydelser

  3. Kriminalvårdens rebranding: En kostsam missbedömning

Fler intressanta artiklar

Sveriges Radio söker ny reklambyrå för stort projekt

Publicerad december 17, 2025

Sveriges Radio letar efter en ny reklambyråpartner för ett uppdrag med ett värde av 12 miljoner kronor. Denna uppgift omfattar daglig originalproduktion samt stöd vid större marknadsinitiativ, med fokus på…

Spoon och Gabardin förenar sina krafter

Publicerad december 17, 2025

Byråkollektivet People People People (PPP) har beslutat att integrera produktionsbolaget Gabardin med Spoon. Denna sammanslagning syftar till att utvidga Spoons kreativa kapacitet. – Tillsammans tar vi ett viktigt steg för…

Kräv påtagliga förändringar i reklamreglerna

Publicerad december 17, 2025

Konsumentorganisationer efterlyser strängare lagar för att motverka dold reklam, där sociala mediejättar drar in stora summor på marknadsföring riktad mot barn. I måndagens nyheter framgår även att polisen föreslår ett…

Nord expanderar med nyrekryteringar i Göteborg

Publicerad december 17, 2025

Nords verksamhet i Göteborg intensifieras genom rekrytering av talanger från Volvo. Byrån har redan anställt Cilla Pegelow som byråchef och nu förstärker de teamet med Gustav Johansson som ny creative…

Erik Niva: En mästare i att engagera den unga publiken

Publicerad december 16, 2025

Erik Niva, en journalist med en unik förmåga att attrahera den yngre generationen, visar hur man kan förmedla djupa ämnen utan att förlora lyssnarnas intresse. Hans videoklipp, som ofta sprids…

Garbergs behåller uppdraget för Lidl efter intensiva förhandlingar

Publicerad december 16, 2025

Garbergs har återfått sitt uppdrag som huvudbyrå för Lidl, efter en konkurrensutsatt pitch där bland andra Åkestam Holst och Kid Collective var nära att vinna, enligt källor till Resumé. Samarbetet…

Allente introducerar nytt reklamkoncept för underhållning

Publicerad december 16, 2025

Allente har nyligen lanserat ett nytt reklamkoncept med titeln ”En värld av underhållning”, vilket syftar till att förtydliga tv-leverantörens profil. Med det tidigare konceptet ”Kungen av underhållning” har företaget redan…
AI hjärna

Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

Publicerad december 16, 2025

En rapport från Ledarna indikerar att många AI-satsningar genomförs utan klara mål och ansvarsområden. Trots att användningen av AI ökar, finns det betydande hinder för framsteg, enligt undersökningen ”Mot en…

Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

Publicerad december 16, 2025

Patriksson Group har fått i uppdrag att hantera Mieles kommunikation i Norden. Uppdraget innefattar positionering, PR och storytelling. Syftet är att öka Mieles synlighet på den nordiska marknaden och tydliggöra…

Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Publicerad december 16, 2025

Kommunikatörer förväntar sig en ökning av desinformation, samtidigt som Try minskar sin personalstyrka och Trump inleder en rättslig process mot BBC. En rapport från fackförbunden DIK och Akavia avslöjar att…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.