Mediemyndigheten inleder upphandling av kommunikationstjänster
Publicerad november 14, 2025
Publicerad november 14, 2025

Mediemyndigheten söker nu en kommunikationsbyrå för ett omfattande ramavtal utan ett fast ekonomiskt tak. Detta beslut kan leda till risker för prispress, men myndigheten understryker att kvaliteten är av största vikt.
Myndigheten, som nyligen skapades genom sammanslagningen av tidigare instanser, letar efter en fullservicebyrå för att bistå med en rad tjänster, inklusive grafisk produktion och strategisk rådgivning.
Ett av syftena med uppdraget är att sprida kunskap om medieutvecklingen, speciellt bland barn och unga, samt att publicera statistik om mediesektorn. Ramavtalet planeras att börja gälla den 1 februari 2026 och sträcker sig över två år, med möjligheter till förlängning.
Det uppskattade behovet är omkring 1 500 timmar årligen, och den totala volymen för avtalsperioden uppgår till 10 000 timmar, dock utan ett fast ekonomiskt tak.
Jane Ahlström, konsult på EM upphandlingsstöd och ansvarig för upphandlingen, uttrycker att kvaliteten är av största vikt:
– Det är bra om man har ett värde, men det spelar egentligen ingen roll om det anges i timmar eller kronor. Här har vi valt att utgå från ett ungefärligt antal timmar, eftersom det är en ny myndighet utan tidigare avtal och därmed saknar historiska siffror att luta sig mot, säger hon.
För att delta i upphandlingen måste anbudsgivarna lämna in två referensuppdrag genomförda under de senaste tre åren, varav minst ett ska ha utförts för en offentlig beställare. Hon påpekar att priset inte är det enda avgörande kriteriet:
– Prispress kan det bli ändå, men det är en kvalitetsupphandling. Det är kvalitetskriterierna som kommer att vara avgörande, inte bara priset.
Hon förklarar att bedömningen kommer att baseras på både pris och kvalitet, men att det inte är möjligt att exakt ange hur mycket varje del väger:
– Det blir en samlad värdering i utvärderingen.