X
Nordic region's business magazine • november 12, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Kritik mot Boss-parfymens senaste kampanj

Publicerad november 12, 2025

Julmustens betydelse för svensk jultradition, Dentsus dataintrång och kritik mot Boss-parfymens nya kampanj står i fokus. Mark Ritson, marknadsföringsprofessor, ifrågasätter den senaste reklamen för Boss Bottled Beyond med doft av ingefära och läder. Han anser att annonsen är ”häpnadsväckande dålig” och kritiserar kändisvalen, produktkopplingen och produktionen. Sloganen ”Boss recognize Boss” får också underkänt för att vara obegriplig, säger hon.

Kampanjen har producerats av licensbolaget Coty, vilket Ritson menar kan leda till att varumärket tappar kontroll över sitt uttryck. Enligt honom kan kampanjen skada Boss varumärke mer än den stärker det och han undrar om något sämre överhuvudtaget går att skapa med AI.

Kampanjen har en stor mediebudget. Enligt Guinness World Records är den mest kostsamma reklamkampanjen för Chanel No. 5, som kostade hela 33 miljoner dollar att producera, regisserad av Baz Luhrmann med Nicole Kidman som huvudrollsinnehavare.

Den 24 november firas julmustens temadag, vilket markerar starten för julfirandet i Sverige. Sveriges Bryggerier står bakom initiativet som hyllar dryckens centrala roll i jultraditionen. Bibban Oldén, bryggeriexpert, säger, ”För många svenskar är första klunken julmust lika med startskottet för julen – det är en smak av barndom, nostalgi, gemenskap och förväntan.” Julmusten har varit en del av svenska jultraditioner i över hundra år och säljs i stora mängder varje år.

Dentsus tidigare dataintrång, som också drabbade LNER:s kunddata, har nu bekräftats. Bolaget bekräftar att kontaktuppgifter och viss resehistorik läckt ut. En talesperson säger att en grundlig utredning pågår och att de berörda kunderna kontaktas direkt, samt att Dentsu erbjuder ett års bevakning av kreditaktiviteter till drabbade.

Unionen varnar för en nedgång av tjänstemannajobb framöver. Facket ser en dystopisk bild av marknaden där sysselsättningen för tjänstemän bedöms minska. ”Den dystra bilden av läget för tjänstemännen handlar inte om någon enskild bransch som tynger helheten”, säger de i en prognos baserad på bedömningar från över 500 lokala klubbar. Ökad användning av AI på arbetsplatserna kan ha minskat efterfrågan på it-personal, åtminstone på kort sikt.

En ny studie visar att de som har minst kunskap om AI är snabbast att börja använda tekniken. För dem framstår AI som magiskt och spännande, vilket väcker nyfikenhet och förtroende. De mer insatta ser istället risker och begränsningar, vilket gör dem mer försiktiga, säger hon.

Mest lästa
  1. Lumires kampanj ifrågasätter invånarnas sorteringsvanor

  2. Julia Björne utsedd till ny ledare för Arena Opinion

  3. Kritik mot Boss-parfymens senaste kampanj

Fler intressanta artiklar

Världsomspännande tävling för bästa grisrop i Clash Royale

Publicerad november 12, 2025

Supercell och Uncommon Stockholm presenterar en ny global tävling där deltagarna får möjlighet att skrika sig till berömmelse i Clash Royale. I ”the royal hogs calling contest” får spelare från…

BBDO Nordics blir ny kommunikationspartner för Polismyndigheten

Publicerad november 12, 2025

BBDO Nordics har utsetts till ny kommunikationspartner för Polismyndigheten efter en noggrant genomförd upphandling. Byrån kommer att överta ansvaret från Gullers Grupp och fokusera på både strategisk rådgivning och kampanjproduktion.Upphandlingen…
rekryteringar

Kristina Hammerö blir ny marknadsledare på Arla

Publicerad november 12, 2025

Kristina Hammerö, som har haft flera ledande positioner inom Arla sedan 2017, kommer från och med årsskiftet att vara ny marknadsdirektör. Hon kommer att ha ansvar för den svenska marknaden…

Max hyllar Spicy Chicken med avskedsturné

Publicerad november 12, 2025

Trots de ihärdiga bönerna från gästerna kommer inte Spicy Chicken att återvända permanent. Istället gör Maxhamburgaren en tillfällig comeback i en ny musikinspirerad kampanj.I slutet av oktober började mystiska inlägg…

Tjejzonen presenterar ny visuell identitet för att stärka unga tjejer

Publicerad november 11, 2025

Stödorganisationen Tjejzonen har introducerat en ny varumärkesidentitet, utvecklad av byrån Oh My. Tjejzonen, som erbjuder en stödchatt, syftar till att öka sin synlighet och betydelse i samhället. Den nya identiteten…

Utmaningar för marknadschefer i entreprenörsdrivna företag

Publicerad november 11, 2025

Förra året anställdes en marknadschef efter en noggrann rekryteringsprocess. Tyvärr fick personen lämna efter ett år. Enligt Tom Flumé, vd och grundare av Moss & Noor, är det en svår…

Medieinvesteringar i förändring: Podcast växer medan tv sjunker

Publicerad november 11, 2025

I oktober, en månad känd för starka medieinvesteringar, noterades en minskning på 1 procent i Sverige. Det bekräftas av den senaste Mediebyråbarometern, som visar att tv nu når historiskt låga…

Eon lanserar kampanj om elens centrala roll i samhället

Publicerad november 11, 2025

Eon inleder en landsomfattande kampanj för att belysa elektricitetens avgörande betydelse i samhället. Byrån BBDO Nordics står bakom initiativet. Kampanjen, som går under namnet ”Utan energi stannar Sverige”, syftar till…

IPG:s rapport kan bli den sista i börshistorien

Publicerad november 11, 2025

Om affären med Omnicom genomförs, kan det tredje kvartalet bli IPG:s sista rapportering som börsnoterat företag. Under Q3 rapporterade IPG intäkter på 2,49 miljarder dollar, vilket överträffade Wall Streets förväntningar…

Ny kampanj för att rädda Östersjön

Publicerad november 11, 2025

I en ny gemensam insats med plattformen Havet i skolan uppmärksammas Östersjön och dess framtid, som i dagsläget hotas av överfiske och föroreningar. Havet i skolan är en nationell plattform…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.