Kritik mot Boss-parfymens senaste kampanj
Publicerad november 12, 2025
Publicerad november 12, 2025

Julmustens betydelse för svensk jultradition, Dentsus dataintrång och kritik mot Boss-parfymens nya kampanj står i fokus. Mark Ritson, marknadsföringsprofessor, ifrågasätter den senaste reklamen för Boss Bottled Beyond med doft av ingefära och läder. Han anser att annonsen är ”häpnadsväckande dålig” och kritiserar kändisvalen, produktkopplingen och produktionen. Sloganen ”Boss recognize Boss” får också underkänt för att vara obegriplig, säger hon.
Kampanjen har producerats av licensbolaget Coty, vilket Ritson menar kan leda till att varumärket tappar kontroll över sitt uttryck. Enligt honom kan kampanjen skada Boss varumärke mer än den stärker det och han undrar om något sämre överhuvudtaget går att skapa med AI.
Kampanjen har en stor mediebudget. Enligt Guinness World Records är den mest kostsamma reklamkampanjen för Chanel No. 5, som kostade hela 33 miljoner dollar att producera, regisserad av Baz Luhrmann med Nicole Kidman som huvudrollsinnehavare.
Den 24 november firas julmustens temadag, vilket markerar starten för julfirandet i Sverige. Sveriges Bryggerier står bakom initiativet som hyllar dryckens centrala roll i jultraditionen. Bibban Oldén, bryggeriexpert, säger, ”För många svenskar är första klunken julmust lika med startskottet för julen – det är en smak av barndom, nostalgi, gemenskap och förväntan.” Julmusten har varit en del av svenska jultraditioner i över hundra år och säljs i stora mängder varje år.
Dentsus tidigare dataintrång, som också drabbade LNER:s kunddata, har nu bekräftats. Bolaget bekräftar att kontaktuppgifter och viss resehistorik läckt ut. En talesperson säger att en grundlig utredning pågår och att de berörda kunderna kontaktas direkt, samt att Dentsu erbjuder ett års bevakning av kreditaktiviteter till drabbade.
Unionen varnar för en nedgång av tjänstemannajobb framöver. Facket ser en dystopisk bild av marknaden där sysselsättningen för tjänstemän bedöms minska. ”Den dystra bilden av läget för tjänstemännen handlar inte om någon enskild bransch som tynger helheten”, säger de i en prognos baserad på bedömningar från över 500 lokala klubbar. Ökad användning av AI på arbetsplatserna kan ha minskat efterfrågan på it-personal, åtminstone på kort sikt.
En ny studie visar att de som har minst kunskap om AI är snabbast att börja använda tekniken. För dem framstår AI som magiskt och spännande, vilket väcker nyfikenhet och förtroende. De mer insatta ser istället risker och begränsningar, vilket gör dem mer försiktiga, säger hon.