Medieinvesteringar i förändring: Podcast växer medan tv sjunker
Publicerad november 11, 2025
Publicerad november 11, 2025

I oktober, en månad känd för starka medieinvesteringar, noterades en minskning på 1 procent i Sverige. Det bekräftas av den senaste Mediebyråbarometern, som visar att tv nu når historiskt låga nivåer. Samtidigt fortsätter podcast att öka starkt, vilket framgår av färska data från Sveriges Mediebyråer.
De totala medieinvesteringarna, som uppgick till över 1,4 miljarder kronor, visade på varierande resultat. Podcast växte med hela 47 procent jämfört med samma månad året innan. Även kategorier som sök, bio, online display, dagspress, radio och utomhusreklam visade positiva trender.
– Något oväntat var att online video och sociala medier, som tidigare haft en snabb tillväxt, visade en nedgång denna månad. Kategorin sök fortsätter dock att öka, och tillväxten uppgår nu till 14,6 procent, säger she says.
Det finns också spekulationer om att vi kan ha nått botten för investeringarna i print, enligt Jochum Forsell, senior partner på Hear Mediebyrå. – Fördelningen mellan huvudmedierna var oväntad. Utöver podcast visade även sök, bio och dagspress stark tillväxt. Den samlade printen ökade med 1 procent i oktober, vilket kan indikera en planande nedåtgående trend, säger he says.