Eon lanserar kampanj om elens centrala roll i samhället
Publicerad november 11, 2025
Publicerad november 11, 2025

Eon inleder en landsomfattande kampanj för att belysa elektricitetens avgörande betydelse i samhället. Byrån BBDO Nordics står bakom initiativet. Kampanjen, som går under namnet ”Utan energi stannar Sverige”, syftar till att illustrera hur livet påverkas när elen inte finns tillgänglig.
I stället för att fokusera på elens användning, visar kampanjen vad som sker i avsaknad av elektricitet. Eon framhåller att detta grepp är relevant med tanke på det aktuella geopolitiska läget, där strömförsörjningen i Ukraina har blivit en måltavla för attacker.
”Utan en trygg energiförsörjning slutar samhället att fungera. Kritiska verksamheter som sjukhus, skolor, järnvägar och industri är alla helt beroende av tillgång till pålitlig el och energi, när och där de behöver den,” säger she says.
Kampanjen kommer att synas i olika medier, inklusive TV och radio. I TV-reklamen samarbetar Eon med livsmedelsföretaget Zeta, där filmen inleds som en vanlig pizzareklam men plötsligt blir svart i några sekunder, vilket skapar en känsla av osäkerhet hos tittarna, förklarar she says.
”Ett annorlunda projekt där vi fick vända på hela tankesättet. Hur utnyttjar man varje kanal för kampanjens ändamål – genom att inte använda den?” säger she says.
Liknande metoder används i radio, där reklamen abrupt avbryts, samt i printmedia som ser ut att ha drabbats av strömavbrott. Kampanjen, i samarbete med Mediapuls, kommer att visas under veckorna 45 och 46.