X
Nordic region's business magazine • november 10, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Göteborgs filmfestival avbryter samarbete med F&B efter Israelkritik

Publicerad november 10, 2025

Efter avslöjandet om att Forsman & Bodenfors ägarbolag Stagwell agerat rådgivare för att förbättra Israels rykte har flera kunder reagerat. Göteborgs filmfestival ska nu ha valt att avbryta sitt samarbete, enligt uppgifter till Resumé. Det rapporteras att arbetet med en ny byrå redan har påbörjats.


– Jag kommenterar inte samarbetet, säger marknadschefen Erik Toresson Hellqvist till Resumé.


Stagwell, som äger F&B, har genomfört en omfattande mängd undersökningar och fokusgrupper på uppdrag av Israels utrikesdepartement. Syftet var att reparera Israels rykte både i USA och Europa.


Stagwell har testat olika budskap för att se vilka som mest effektivt kan påverka opinionen till Israels fördel. Företaget äger även byråer som 72andsunny och Anomaly.


Informationen om Stagwells uppdrag blev först offentliggjord av sajten Drop Site News, som drivs av en journalist. Uppgifterna bekräftades senare av holdingbolagets globala PR-avdelning.


Stagwell har sedan 2021 ägt Forsman & Bodenfors efter att bolaget fusionerades med MDC Partners.


Efter avslöjandet har flera av F&B:s kunder haft möten med byrån för att diskutera situationen. Göteborgs filmfestival är en av dessa kunder.


– Sedan vi nåddes av detta förra veckan har vi ställt frågor till Forsmans ledning för att få mer information, säger Erik Toresson Hellqvist.


Resumé fick kännedom om att Göteborgs filmfestival har reagerat starkast på F&B:s ägares affärer med Israel.


När Resumé kontaktar Erik Toresson Hellqvist för att fråga om festivalen brutit med F&B, svarar han: – Jag kommenterar inte samarbetet.


Han påpekar även att festivalens fokus släpps snart, och att han inte kan hantera detta just nu.


Enligt uppgifter från Resumé har festivalen istället valt att samarbeta med BBDO Nordics inför årets festival. Det är värt att notera att BBDO:s business director nyligen rekryterades från Göteborgs filmfestival.


– Jag hänvisar frågan till festivalen, säger Marie Sandberg Murphy när Resumé kontaktar henne.


Göteborgs filmfestival äger rum mellan den 23 januari och 1 februari nästa år.


Resumé har sökt kontakt med representanter från Forsman & Bodenfors utan framgång.

Mest lästa
  1. Göteborgs filmfestival avbryter samarbete med F&B efter Israelkritik

  2. Nytt kommunikationskoncept från Compricer med fokus på kostnadseffektivitet

  3. Framtiden tillhör generalisterna

Fler intressanta artiklar

Zaptec utmanar fossilromantiken med ny kampanj

Publicerad november 10, 2025

I en tid där elbilsföretag fokuserar på hållbarhet och innovation, har Zaptec valt en annan väg. I sin senaste kampanj omfamnar de fossilnostalgi, bensindoft och MAGA-kepsar. Denna kampanj, som nu…

Nytt kommunikationskoncept från Compricer med frilansteam

Publicerad november 10, 2025

Compricer introducerar sitt nya kommunikationskoncept med titeln ”Inte onödig utgift”. Istället för att samarbeta med en traditionell byrå valde hon att anlita ett frilansteam bestående av tidigare kreatörer från King.…

Reinfeldt och Juholts offentliga bilder och deras framtid

Publicerad november 10, 2025

Vi bjuder in lyssnare till veckans avsnitt av Debrief. I detta avsnitt analyserar vi aktievärdet av Håkan Juholts och Fredrik Reinfeldts personliga varumärken och hur de kan komma att påverka…

Gemenskapens styrka i Göteborgs Stadsmission nya kampanj

Publicerad november 10, 2025

Göteborgs Stadsmission presenterar en ny varumärkesfilm som syftar till att framhäva betydelsen av gemenskap och medmänsklighet. Denna film ingår i organisationens långsiktiga kommunikationsplan ”Tillsammans är vi aldrig ensamma” och hyllar…

KFC och Stranger Things: En ny reklamkampanj i samarbete

Publicerad november 10, 2025

KFC har inlett ett spännande partnerskap med Netflixs populära serie ”Stranger Things” inför den efterlängtade avslutningen av serien den 27 november. Det rapporterar Adweek.I den aktuella reklamfilmen, framtagen av byrån…

Crux Comms får nytt uppdrag av Jolt Energy

Publicerad november 10, 2025

PR-byrån Crux Comms har tilldelats ett nytt uppdrag av laddningsföretaget Jolt Energy. Uppdraget innefattar strategisk PR-rådgivning, presskommunikation och positionering på den svenska marknaden.- Vi har valt Crux Comms för deras…
rekryteringar

Veckans förändringar: Nyrekryteringar inom branschen

Publicerad november 10, 2025

Resumé presenterar en översikt av rörelser inom reklam, PR, marknadsföring och kommunikation mellan 3 och 9 november 2025.Philip Ghatan har varit med om att skapa en av landets största byrågrupper,…

En internationell karriär inom svensk kreativitet

Publicerad november 9, 2025

Paula Maso har haft en fascinerande karriärresa som sträcker sig från Caracas, Venezuela, till Stockholm där hon nu arbetar som creative lead på Klättermusen. I en intervju med Resumé delar…

Kampanj för cirkulär design lyfter avfall till nya höjder

Publicerad november 8, 2025

Kampanjen ”Impeccable waste” belyser hur avfall kan transformeras till en symbol för cirkulär design. Den svenska reklambyrån Ape CC är ansvarig för den globala kampanjen för Coachtopia, en innovationsplattform som…

Jonas Enghage ansluter till Deep Studios i Helsingborg

Publicerad november 7, 2025

Jonas Enghage, en av grundarna till Forsman & Bodenfors, har nu valt att gå vidare till Deep Studios i Helsingborg efter mer än tre decennier på sin tidigare arbetsplats. Under…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.