X
Nordic region's business magazine • november 10, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

KFC och Stranger Things: En ny reklamkampanj i samarbete

Publicerad november 10, 2025

KFC har inlett ett spännande partnerskap med Netflixs populära serie ”Stranger Things” inför den efterlängtade avslutningen av serien den 27 november. Det rapporterar Adweek.


I den aktuella reklamfilmen, framtagen av byrån Mother, får KFC en ny identitet som Hawkins Fried Chicken, inspirerat av den fiktiva staden i serien. Filmen skildrar hur de anställda riskerar sina liv för att genomföra leveranser mitt i kaoset, innan de själva dras in i ”The upside down”.


Kampanjen inkluderar en specialmeny inspirerad av ”Stranger Things” på KFC i Storbritannien. Detta samarbete är en del av en trend med varumärkespartnerskap kopplade till seriens avslutande säsong, där andra företag som Doritos och Target också medverkar.


Det finns även andra nyheter: Huvudsponsorn för det israeliska cykelstallet Israel-Premier Tech har brutit sitt avtal. Premier Tech meddelar att samarbetet inte längre är hållbart, efter många protester mot stallet under tävlingar.


Vidare har BBC:s vd Tim Davie och nyhetschef Deborah Turness avgått efter kritik för att ha sänt ett redigerat tal av Donald Trump, som tolkades som en uppmaning till våld. Kritiken har varit intensiv, där Trump-lägret anklagat BBC för att sprida ”fake news”.


Nobelstiftelsen har avslutat sitt samarbete med BNP Paribas efter bankens kontroversiella inblandning i folkmord i Sudan. Kommunikationsdirektör Annika Pontikis uttrycker att de inte kan säkerställa efterlevnaden av etiska riktlinjer i samarbetet.


Slutligen visar en ny rapport att antalet kvinnor som studerar AI har ökat. Från att ha utgjort en minoritet är de nu upp till 40 procent av studenterna, vilket reflekterar en förändrad dynamik inom utbildningen.

Mest lästa
  1. Zaptec utmanar fossilromantiken med ny kampanj

  2. Nytt kommunikationskoncept från Compricer med frilansteam

  3. Reinfeldt och Juholts offentliga bilder och deras framtid

Fler intressanta artiklar

Gemenskapens styrka i Göteborgs Stadsmission nya kampanj

Publicerad november 10, 2025

Göteborgs Stadsmission presenterar en ny varumärkesfilm som syftar till att framhäva betydelsen av gemenskap och medmänsklighet. Denna film ingår i organisationens långsiktiga kommunikationsplan ”Tillsammans är vi aldrig ensamma” och hyllar…

KFC och Stranger Things: En ny reklamkampanj i samarbete

Publicerad november 10, 2025

KFC har inlett ett spännande partnerskap med Netflixs populära serie ”Stranger Things” inför den efterlängtade avslutningen av serien den 27 november. Det rapporterar Adweek.I den aktuella reklamfilmen, framtagen av byrån…

Crux Comms får nytt uppdrag av Jolt Energy

Publicerad november 10, 2025

PR-byrån Crux Comms har tilldelats ett nytt uppdrag av laddningsföretaget Jolt Energy. Uppdraget innefattar strategisk PR-rådgivning, presskommunikation och positionering på den svenska marknaden.- Vi har valt Crux Comms för deras…
rekryteringar

Veckans förändringar: Nyrekryteringar inom branschen

Publicerad november 10, 2025

Resumé presenterar en översikt av rörelser inom reklam, PR, marknadsföring och kommunikation mellan 3 och 9 november 2025.Philip Ghatan har varit med om att skapa en av landets största byrågrupper,…

En internationell karriär inom svensk kreativitet

Publicerad november 9, 2025

Paula Maso har haft en fascinerande karriärresa som sträcker sig från Caracas, Venezuela, till Stockholm där hon nu arbetar som creative lead på Klättermusen. I en intervju med Resumé delar…

Kampanj för cirkulär design lyfter avfall till nya höjder

Publicerad november 8, 2025

Kampanjen ”Impeccable waste” belyser hur avfall kan transformeras till en symbol för cirkulär design. Den svenska reklambyrån Ape CC är ansvarig för den globala kampanjen för Coachtopia, en innovationsplattform som…

Jonas Enghage ansluter till Deep Studios i Helsingborg

Publicerad november 7, 2025

Jonas Enghage, en av grundarna till Forsman & Bodenfors, har nu valt att gå vidare till Deep Studios i Helsingborg efter mer än tre decennier på sin tidigare arbetsplats. Under…

Bubs nya varumärkesidentitet: Lekfullhet och Modernitet

Publicerad november 7, 2025

Bubs, Orklas populära godisvarumärke, har genomgått en betydande förändring av sin identitet. Inför sin lansering i USA och öppnandet av en ny flaggskeppsbutik i Stockholm har Bubs fått en uppdatering…

Bakom scenen med Jan Emanuel och Alexander Bard

Publicerad november 7, 2025

Veckans avsnitt av Debrief är nu tillgängligt för lyssning. Aktievärdet av Håkan Juholts respektive Fredrik Reinfeldts personliga varumärken diskuteras, och frågor ställs om hur dessa kommer att påverka deras offentliga…

Reklam fälld för objektifierande innehåll

Publicerad november 7, 2025

En annons för Betakaroten premium har fått stark kritik av Reklamombudsmannen (RO) för att vara sexualiserande och nedvärderande. Den visar en kvinna i en uppknuten bikini och har rullat på…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.