Reklam fälld för objektifierande innehåll
Publicerad november 7, 2025
Publicerad november 7, 2025

En annons för Betakaroten premium har fått stark kritik av Reklamombudsmannen (RO) för att vara sexualiserande och nedvärderande. Den visar en kvinna i en uppknuten bikini och har rullat på sociala medier. RO anser att annonseringen framställer kvinnan på ett sätt som är objektifierande.
Enligt RO:s beslut:
”Hon poserar på ett sätt som gör att hennes bröstkorg, mage och underkropp hamnar i fokus. Det ena snöret på bikinibyxorna är oknutet. Bilden är beskuren så att hennes ansikte inte syns. Reklamombudsmannen finner mot den bakgrunden att kvinnan genom sin klädsel och pose framställs på ett sexualiserat sätt som går utöver vad som är motiverat vid marknadsföring av en brun utan sol-produkt. Reklamen framställer därmed kvinnan på ett objektifierande sätt som är nedvärderande för kvinnor i allmänhet,” säger hon.
Norisma har inte svarat på RO:s kritik.