Dialog för Liv: Falcon och Mustaschkampen Bekämpar Stigma kring Mäns Hälsa
Publicerad november 7, 2025
Publicerad november 7, 2025

Obekväma diskussioner kan vara livräddande. Med denna insikt går Falcon Alkoholfri in som huvudsponsor för Prostatacancerförbundets kampanj.
”Jag är övertygad om att detta kommer få fler män att öppna upp sig, och då tar vi viktiga steg mot att rädda liv,” säger kampanjledaren för Mustaschkampen.
Mustaschkampen är en nationell kampanj som når sin kulmen i november, en månad då många väljer att odla mustasch för att öka medvetenheten. Men fokus ligger på att rädda liv genom att öka kunskapen om prostatacancer och få män under 50 år att ta PSA-test, ett blodprov som kan avslöja förändringar i prostatan.
”För oss handlar det här om mer än ett samarbete. Vi vill bidra till att fler män vågar prata om sin hälsa och faktiskt söker hjälp i tid. Att använda Falcons röst till något som kan rädda liv känns självklart och viktigt,” säger projektansvarig på Falcon Alkoholfri.
Det stigmat och de obekväma ämnena står i vägen för många män när det kommer till att söka vård. Med Falcon Alkoholfri som huvudsponsor vill man uppmuntra till samtal.
I ett socialt experiment inom partnerskapet fick far-och-son-par diskutera både bekväma och obekväma ämnen. Experimentet gestaltas i kampanjfilmen, som avslutas med en uppmaning: prata om det innan det är för sent.
”Jag är övertygad om att detta kommer få fler män att öppna upp sig, och då tar vi viktiga steg mot att rädda liv,” säger kampanjledaren för Mustaschkampen i ett pressmeddelande.
Utöver filmen har man även producerat utomhusannonser och kommer att kartlägga hur svenska män pratar – eller inte pratar – om svåra ämnen.
”Män är ganska kassa på att snacka om det svåra, men experimentet visar att det går, och att det finns ett stort värde i att göra det medan man fortfarande har chansen,” säger den kreativa ansvariga på 500, som varit involverad i kampanjarbetet.