X
Nordic region's business magazine • november 5, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Ikeas kampanj: När känslor blir marknadsföring

Publicerad november 5, 2025

I en debattartikel publicerad i Expressen tar studenten Rebecka Bjuremalm upp en viktig fråga kring hur sårbara mänskliga upplevelser används i reklam. Hon hänvisar till Ikeas senaste kampanj som lanserades efter en paus sedan 2016, i samarbete med Åkestam Holst.


Kampanjen, döpt till ”När livet händer”, syftar till att visa hur människor ofta förändrar sina hem vid livets stora händelser. Denna kampanj avviker från traditionella reklamkoncept genom att inte visa produkterna direkt.


Istället fokuserar Ikea på starka livsögonblick, som att flytta ihop eller uppleva en separation, och kopplar dessa till relevanta produkter. Trots den positiva responsen på sociala medier, där kampanjen hyllas för sin mänsklighet, finns det kritiska röster.


Rebecka Bjuremalm skriver i sin artikel att Ikeas reklam reducerar det mänskliga till en reklamyta. ”Att det mänskliga har blivit reklamyta är en obehaglig förskjutning. När tårarna rinner efter att man blivit dumpad är det sista man bryr sig om vilket märke soffan man ligger på kommer från,” säger hon.


Hon framhäver att Ikea gör reklam av de mest sårbara stunderna och ifrågasätter etik och moral i detta förhållningssätt. ”Samtidigt fälls influencers för bristande eller otydlig reklammärkning när de lägger upp inlägg på egna sociala medier-kanaler,” säger hon, vilket visar på en dubbelmoral i reklamvärlden.


Rebecka Bjuremalm, som även arbetar på kommunikationsbyrån Prime, betonar att artikeln är en personlig reflektion. Hon lyfter fram vikten av transparens i miljömärkningar och hur dessa ofta saknar substans.


Hon anser att även om kampanjen är estetiskt tilltalande, är det den underliggande moraliska frågan som bör diskuteras. ”Det finns något rått i hur intima stunder som ett barns första steg, ett brutet ben, ett uppbrott, görs till estetiska scener i syfte att sälja,” säger hon.


Rebecka Bjuremalm påpekar också att andra företag, som Burger King, använder liknande metoder, men med en viktig skillnad i synligheten av produkterna.


Hon avslutar med att hävda att Ikeas kampanj kan ha en stark påverkan på mottagarna och skapa känslor av värme och empati, vilket kan leda till ökad försäljning nästa gång det är dags att köpa flyttkartonger.


Fredrik Norrlid, presschef på Ikea Sverige, kommenterar att kampanjen har fått ett mycket positivt mottagande. ”Kampanjen har fått ett överväldigande positivt gensvar, både i Sverige och internationellt,” säger han.

Mest lästa
  1. Sandvik visar behovet av hållbar gruvdrift med elbilen eNimon

  2. Ikeas kampanj: När känslor blir marknadsföring

  3. Samgående skapar stark aktör inom digital affärsutveckling

Fler intressanta artiklar
AI hjärna

Konkurrensens Pris: Reklam och Resultat i Fokus

Publicerad november 5, 2025

Telekomföretaget AT&T har inlett en rättslig process mot T-Mobile med anledning av påståenden om vilseledande annonsering. T-Mobile har enligt uppgifter tvingats korrigera sina reklamkampanjer flertalet gånger, vilket AT&T belyser i…

Paritee expanderar sin närvaro med förvärv av RPP Group

Publicerad november 5, 2025

Paritee, som är ägare av Geelmuyden Kiese, har nyligen genomfört ett förvärv av RPP Group, vilket stärker deras position i Bryssel. RPP Group, med sitt huvudkontor i Bryssel, har även…
rekryteringar

Löner på byråer: Hur står din ersättning sig?

Publicerad november 5, 2025

Har du rätt lön för ditt arbete?Tjänar dina tidigare klasskamrater från Berghs mer än du?Resumé Insikt presenterar en översikt av ersättningen på 230 svenska byråer.✓ Lönetoppen: Här tjänar du mest…

Framtiden för kreativ kommunikation i AI-eran

Publicerad november 4, 2025

Marknadsföraren John Wernbom reflekterar över hur AI påverkar produktionen av reklamfilmer. ”Oavsett om vi pratar Roy Andersson eller Jean-Claude Van Damme, så skulle dessa produktioner kanske vara omöjliga idag, som…

Polisanställd dömd för olovlig avbildning på Instagram

Publicerad november 4, 2025

En medarbetare vid Polismyndigheten har blivit dömd till dagsböter efter att ha publicerat en video från sin arbetsplats på Instagram. Hon befann sig i tjänst när inspelningen gjordes, men tingsrätten…

Zohran Mamdani: En ny väg för politisk kommunikation

Publicerad november 4, 2025

Att nå ut med politiska budskap via sociala medier kräver en strategi som resonerar med väljarna. I New York finns ett inspirerande exempel på detta i borgmästarkandidaten Zohran Mamdani, skriver…
rekryteringar

Region Stockholm utesluter ambulansen från ny rekryteringskampanj

Publicerad november 4, 2025

Region Stockholm har nyligen introducerat en arbetsgivarkampanj men har avvaktat från att inkludera ambulansverksamheten av rädsla för potentiell kritik. Detta beslut har enligt uppgifter orsakat irritation internt. Regionen hävdar dock…

Företagsansvar och barns rättigheter: En kritisk granskning av marknadsföring

Publicerad november 4, 2025

En ny rapport från Global Child Forum belyser positiva utvecklingar inom företagsansvar när det gäller barns rättigheter. Emellertid finns det ett område där resultaten är oroande: marknadsföring. Tillsammans med Boston…

UR:s nya identitet ska möta kunskapsbehov

Publicerad november 4, 2025

Målet är att öka medvetenheten om UR:s program och koppla dem till pålitlig kunskap i dagens informationsöverskott. Kid collective har tagit fram en ny varumärkesplattform och visuell identitet. Enligt ett…

Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

Publicerad november 4, 2025

Julstämningen är på väg tillbaka med Coca Colas senaste reklamfilm, som har fått namnet ”Refresh your holidays”. Denna reklamfilm är, precis som förra året, skapad med hjälp av AI, en…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.