Ikeas kampanj: När känslor blir marknadsföring
Publicerad november 5, 2025
Publicerad november 5, 2025

I en debattartikel publicerad i Expressen tar studenten Rebecka Bjuremalm upp en viktig fråga kring hur sårbara mänskliga upplevelser används i reklam. Hon hänvisar till Ikeas senaste kampanj som lanserades efter en paus sedan 2016, i samarbete med Åkestam Holst.
Kampanjen, döpt till ”När livet händer”, syftar till att visa hur människor ofta förändrar sina hem vid livets stora händelser. Denna kampanj avviker från traditionella reklamkoncept genom att inte visa produkterna direkt.
Istället fokuserar Ikea på starka livsögonblick, som att flytta ihop eller uppleva en separation, och kopplar dessa till relevanta produkter. Trots den positiva responsen på sociala medier, där kampanjen hyllas för sin mänsklighet, finns det kritiska röster.
Rebecka Bjuremalm skriver i sin artikel att Ikeas reklam reducerar det mänskliga till en reklamyta. ”Att det mänskliga har blivit reklamyta är en obehaglig förskjutning. När tårarna rinner efter att man blivit dumpad är det sista man bryr sig om vilket märke soffan man ligger på kommer från,” säger hon.
Hon framhäver att Ikea gör reklam av de mest sårbara stunderna och ifrågasätter etik och moral i detta förhållningssätt. ”Samtidigt fälls influencers för bristande eller otydlig reklammärkning när de lägger upp inlägg på egna sociala medier-kanaler,” säger hon, vilket visar på en dubbelmoral i reklamvärlden.
Rebecka Bjuremalm, som även arbetar på kommunikationsbyrån Prime, betonar att artikeln är en personlig reflektion. Hon lyfter fram vikten av transparens i miljömärkningar och hur dessa ofta saknar substans.
Hon anser att även om kampanjen är estetiskt tilltalande, är det den underliggande moraliska frågan som bör diskuteras. ”Det finns något rått i hur intima stunder som ett barns första steg, ett brutet ben, ett uppbrott, görs till estetiska scener i syfte att sälja,” säger hon.
Rebecka Bjuremalm påpekar också att andra företag, som Burger King, använder liknande metoder, men med en viktig skillnad i synligheten av produkterna.
Hon avslutar med att hävda att Ikeas kampanj kan ha en stark påverkan på mottagarna och skapa känslor av värme och empati, vilket kan leda till ökad försäljning nästa gång det är dags att köpa flyttkartonger.
Fredrik Norrlid, presschef på Ikea Sverige, kommenterar att kampanjen har fått ett mycket positivt mottagande. ”Kampanjen har fått ett överväldigande positivt gensvar, både i Sverige och internationellt,” säger han.