X
Nordic region's business magazine • november 4, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Zohran Mamdani: En ny väg för politisk kommunikation

Publicerad november 4, 2025

Att nå ut med politiska budskap via sociala medier kräver en strategi som resonerar med väljarna. I New York finns ett inspirerande exempel på detta i borgmästarkandidaten Zohran Mamdani, skriver Alicia Price i en analys.

Valåret närmar sig Sverige, vilket innebär valaffischer, debatter och opinionsundersökningar. En tydlig skillnad är dock att partier inte längre kan investera i annonser på Facebook och Instagram, eftersom techföretagen anser att de nya EU-reglerna för politisk reklam är för komplicerade.

Det har tvingat partierna att tänka om kring sina kommunikationsstrategier. I takt med att sociala medier blir allt mer centrala har vi sett exempel på politiker som försöker vara mer personliga, vilket ibland kan resultera i misslyckanden.

Zohran Mamdani sticker ut med sin framgång, där hans kampanj strategiskt utnyttjat sociala medier för att nå ut till väljarna. I februari var han nästan okänd, men i juli hade han vunnit Demokraternas primärval med 56 procent av rösterna.

Hans framgång baseras inte bara på hans politik, som hyresreformer och ekonomisk rättvisa, utan också på hur han kommunicerar via sociala medier. Istället för att köpa annonser, fokuserade Mamdani på att skapa genuint innehåll som engagerade väljarna.

Hans korta videoklipp, där han framstår som personlig och humoristisk, lyckas förmedla hans politiska budskap på ett relaterbart sätt. Även samarbeten med influencers har en tydlig koppling till hans politik.

Genom att nå ut på ett sätt som andra kandidater misslyckats med lyckades han skapa engagemang och autenticitet. Mamdani förstod hur man talade direkt till väljare och kunde kommunicera på flera språk för att nå en bredare publik.

Hans kampanj skilde sig från andra genom att han inte bara fokuserade på att samla röster, utan på att skapa en känsla av gemenskap och förbättring. Hans val av färger i kampanjens logotyp signalerade också en avvikelse från traditionella politiska normer.

Det återstår att se om Mamdani kommer bli borgmästare, men hans strategi visar att det går att göra politik mer tillgänglig och relaterbar. Frågan är om svenska politiker kan ta till sig av denna framgång och våga utforska nya kommunikationsvägar.

Mest lästa
  1. Framtiden för kreativ kommunikation i AI-eran

  2. Polisanställd dömd för olovlig avbildning på Instagram

  3. Zohran Mamdani: En ny väg för politisk kommunikation

Fler intressanta artiklar
rekryteringar

Region Stockholm utesluter ambulansen från ny rekryteringskampanj

Publicerad november 4, 2025

Region Stockholm har nyligen introducerat en arbetsgivarkampanj men har avvaktat från att inkludera ambulansverksamheten av rädsla för potentiell kritik. Detta beslut har enligt uppgifter orsakat irritation internt. Regionen hävdar dock…

Företagsansvar och barns rättigheter: En kritisk granskning av marknadsföring

Publicerad november 4, 2025

En ny rapport från Global Child Forum belyser positiva utvecklingar inom företagsansvar när det gäller barns rättigheter. Emellertid finns det ett område där resultaten är oroande: marknadsföring. Tillsammans med Boston…

UR:s nya identitet ska möta kunskapsbehov

Publicerad november 4, 2025

Målet är att öka medvetenheten om UR:s program och koppla dem till pålitlig kunskap i dagens informationsöverskott. Kid collective har tagit fram en ny varumärkesplattform och visuell identitet. Enligt ett…

Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

Publicerad november 4, 2025

Julstämningen är på väg tillbaka med Coca Colas senaste reklamfilm, som har fått namnet ”Refresh your holidays”. Denna reklamfilm är, precis som förra året, skapad med hjälp av AI, en…
rekryteringar

Nominerad ledare för Centerpartiet

Publicerad november 4, 2025

Under en presskonferens på tisdagsmorgonen tillkännagav Centerpartiets valberedning att de föreslår Elisabeth Thand Ringqvist som ny partiledare.”Hon har visat en vilja och entusiasm att axla det ansvar som det innebär…

Medieombudsmannen friar Aftonbladet efter Max-ärende

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har kommit fram till att Aftonbladet inte ska kritiseras för sin granskning av Max restauranger. Denna granskning, som utfördes tidigare i år, ledde till att snabbmatskedjan valde att…

Aftonbladet frias av Medieombudsmannen efter granskning av Max

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har beslutat att Aftonbladet inte ska klandras för sin granskning av Max. Tidningen granskade tidigare i år hygienfrågor på kedjans restauranger, vilket ledde till en anmälan från Max…

Arla lanserar musik inspirerad av magljud

Publicerad november 3, 2025

Arla presenterar nu sin nya låt ”Profibeats”, en elektronisk komposition som helt bygger på verkliga ljud från magen. Låten har skapats av musikproducenten Sean Fender i samarbete med Sofia Antonsson,…

Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

Publicerad november 3, 2025

Investeringarna inom media ökar bland 19 av Sveriges 30 största annonsörer. Två sektorer uppvisar stark tillväxt, medan företag som Ica och Coop bromsar sin expansion. Detta framgår av den senaste…

Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Publicerad november 3, 2025

Under det senaste decenniet har öppenhet och ett klart definierat syfte i varumärkeskommunikationen varit avgörande för framgång, särskilt med sociala mediers framväxt. Men frågan ställs av Emmy Arebo: är detta…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.