X
Nordic region's business magazine • november 4, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Region Stockholm utesluter ambulansen från ny rekryteringskampanj

Publicerad november 4, 2025

rekryteringar

Region Stockholm har nyligen introducerat en arbetsgivarkampanj men har avvaktat från att inkludera ambulansverksamheten av rädsla för potentiell kritik. Detta beslut har enligt uppgifter orsakat irritation internt. Regionen hävdar dock att urvalet av bilder har mottagits positivt.


”Det har mottagits positivt”, skriver hr-direktören, som uttrycker tillfredsställelse över kampanjens respons. Kampanjens syfte är att väcka intresse för regionen som arbetsgivare och framhäva mångfalden av yrken med budskapet ”För allt det där vi kallar Livet”.


Visade situationer inkluderar exempelvis en födelse, byggandet av tunnelbanan och samtal inom äldrevården. Enligt Resumé planerade man ursprungligen att även visa ambulansverksamheten, vilket bekräftades av interna dokument.


Elin Berlin, kommunikationsdirektör, beslutade att utesluta ambulansen för att undvika negativ feedback i sociala medier, speciellt efter rapporter om bemanningsproblem under sommaren.


Detta val har mottagits med irritation av medarbetarna. Elin Berlin var inte tillgänglig för kommentar, men hr-direktören Zilla Jonsson svarade på frågor angående beslutet.


”Under framtagandet av kampanjen har vi tagit många olika bilder för att få till en balans mellan Region Stockholms fyra kärnuppdrag; hälso- och sjukvård, kollektivtrafik, kultur och regional utveckling. Det innebär att olika bilder har varit uppe till diskussion”, säger hon.


Vidare tillfrågades hon om andra alternativ övervägdes. ”Vi har tagit bilder i flera olika verksamheter för att spegla bredden och för just denna kampanj, har vi gjort ett urval”, förklarar hon.


Angående hur beslutet mottagits internt, kommenterade hon: ”Vi har gjort ett urval av bilder till just den här kampanjen och det har mottagits positivt.” Hon nämner att man planerar att inkludera fler verksamheter framöver.


Frågan om riskerna med att påverkas av kritik besvaras med att man inte känner igen sig i den uppfattningen. ”Vi hoppas och tror att våra medarbetare ska uppskatta att se sina kollegor på bilderna”, säger hon.


Resumé har sökt ytterligare kommentarer från Region Stockholm angående beslutet att utesluta ambulansen, men har inte fått svar. Kampanjen, utvecklad med hjälp av IW Agency, kommer att synas i kollektivtrafiken och på sociala medier fram till vecka 4, 2026.

Mest lästa
  1. Framtiden för kreativ kommunikation i AI-eran

  2. Polisanställd dömd för olovlig avbildning på Instagram

  3. Zohran Mamdani: En ny väg för politisk kommunikation

Fler intressanta artiklar
rekryteringar

Region Stockholm utesluter ambulansen från ny rekryteringskampanj

Publicerad november 4, 2025

Region Stockholm har nyligen introducerat en arbetsgivarkampanj men har avvaktat från att inkludera ambulansverksamheten av rädsla för potentiell kritik. Detta beslut har enligt uppgifter orsakat irritation internt. Regionen hävdar dock…

Företagsansvar och barns rättigheter: En kritisk granskning av marknadsföring

Publicerad november 4, 2025

En ny rapport från Global Child Forum belyser positiva utvecklingar inom företagsansvar när det gäller barns rättigheter. Emellertid finns det ett område där resultaten är oroande: marknadsföring. Tillsammans med Boston…

UR:s nya identitet ska möta kunskapsbehov

Publicerad november 4, 2025

Målet är att öka medvetenheten om UR:s program och koppla dem till pålitlig kunskap i dagens informationsöverskott. Kid collective har tagit fram en ny varumärkesplattform och visuell identitet. Enligt ett…

Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

Publicerad november 4, 2025

Julstämningen är på väg tillbaka med Coca Colas senaste reklamfilm, som har fått namnet ”Refresh your holidays”. Denna reklamfilm är, precis som förra året, skapad med hjälp av AI, en…
rekryteringar

Nominerad ledare för Centerpartiet

Publicerad november 4, 2025

Under en presskonferens på tisdagsmorgonen tillkännagav Centerpartiets valberedning att de föreslår Elisabeth Thand Ringqvist som ny partiledare.”Hon har visat en vilja och entusiasm att axla det ansvar som det innebär…

Medieombudsmannen friar Aftonbladet efter Max-ärende

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har kommit fram till att Aftonbladet inte ska kritiseras för sin granskning av Max restauranger. Denna granskning, som utfördes tidigare i år, ledde till att snabbmatskedjan valde att…

Aftonbladet frias av Medieombudsmannen efter granskning av Max

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har beslutat att Aftonbladet inte ska klandras för sin granskning av Max. Tidningen granskade tidigare i år hygienfrågor på kedjans restauranger, vilket ledde till en anmälan från Max…

Arla lanserar musik inspirerad av magljud

Publicerad november 3, 2025

Arla presenterar nu sin nya låt ”Profibeats”, en elektronisk komposition som helt bygger på verkliga ljud från magen. Låten har skapats av musikproducenten Sean Fender i samarbete med Sofia Antonsson,…

Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

Publicerad november 3, 2025

Investeringarna inom media ökar bland 19 av Sveriges 30 största annonsörer. Två sektorer uppvisar stark tillväxt, medan företag som Ica och Coop bromsar sin expansion. Detta framgår av den senaste…

Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Publicerad november 3, 2025

Under det senaste decenniet har öppenhet och ett klart definierat syfte i varumärkeskommunikationen varit avgörande för framgång, särskilt med sociala mediers framväxt. Men frågan ställs av Emmy Arebo: är detta…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.