Region Stockholm utesluter ambulansen från ny rekryteringskampanj
Publicerad november 4, 2025
Publicerad november 4, 2025

Region Stockholm har nyligen introducerat en arbetsgivarkampanj men har avvaktat från att inkludera ambulansverksamheten av rädsla för potentiell kritik. Detta beslut har enligt uppgifter orsakat irritation internt. Regionen hävdar dock att urvalet av bilder har mottagits positivt.
”Det har mottagits positivt”, skriver hr-direktören, som uttrycker tillfredsställelse över kampanjens respons. Kampanjens syfte är att väcka intresse för regionen som arbetsgivare och framhäva mångfalden av yrken med budskapet ”För allt det där vi kallar Livet”.
Visade situationer inkluderar exempelvis en födelse, byggandet av tunnelbanan och samtal inom äldrevården. Enligt Resumé planerade man ursprungligen att även visa ambulansverksamheten, vilket bekräftades av interna dokument.
Elin Berlin, kommunikationsdirektör, beslutade att utesluta ambulansen för att undvika negativ feedback i sociala medier, speciellt efter rapporter om bemanningsproblem under sommaren.
Detta val har mottagits med irritation av medarbetarna. Elin Berlin var inte tillgänglig för kommentar, men hr-direktören Zilla Jonsson svarade på frågor angående beslutet.
”Under framtagandet av kampanjen har vi tagit många olika bilder för att få till en balans mellan Region Stockholms fyra kärnuppdrag; hälso- och sjukvård, kollektivtrafik, kultur och regional utveckling. Det innebär att olika bilder har varit uppe till diskussion”, säger hon.
Vidare tillfrågades hon om andra alternativ övervägdes. ”Vi har tagit bilder i flera olika verksamheter för att spegla bredden och för just denna kampanj, har vi gjort ett urval”, förklarar hon.
Angående hur beslutet mottagits internt, kommenterade hon: ”Vi har gjort ett urval av bilder till just den här kampanjen och det har mottagits positivt.” Hon nämner att man planerar att inkludera fler verksamheter framöver.
Frågan om riskerna med att påverkas av kritik besvaras med att man inte känner igen sig i den uppfattningen. ”Vi hoppas och tror att våra medarbetare ska uppskatta att se sina kollegor på bilderna”, säger hon.
Resumé har sökt ytterligare kommentarer från Region Stockholm angående beslutet att utesluta ambulansen, men har inte fått svar. Kampanjen, utvecklad med hjälp av IW Agency, kommer att synas i kollektivtrafiken och på sociala medier fram till vecka 4, 2026.