X
Nordic region's business magazine • oktober 30, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat helt fel,” säger han. Mazur förutspår att det tryckta annonsmaterialets framtid är osäker, delvis på grund av Svensk Direktrekla ms styrka och förändringarna i lagarna.

Han noterar att Coop har minskat sin reklamutdelning kraftigt, Hemköp har slutat helt, och även Ica har drastiskt sänkt sina reklamblad.
”Det hade blivit så dyrt redan innan den nya lagen kom,” säger han. Han är även kritisk till att dagligvaruhandeln omfattas av en 30-dagarsregel, som primärt syftar till att förhindra fusk inom sällanköp.

Mazur understryker vikten av att ordinarie priser tydligt anges så att konsumenterna kan göra informerade beslut.
Enligt Matpriskollen har Ica förflyttat sitt fokus till multikampanjer för att kringgå lagarna, vilket Mazur ser som problematiskt. Efter att de nya reglerna infördes har andelen singelkampanjer hos Ica minskat från 45 till cirka 30 procent.

Idag är det ungefär 75 procent av erbjudandena på Ica Nära som är multikampanjer, och han anser att detta inte kan vara lagens avsikt.
”Det kan inte vara lagens mening att man ska förstöra för konsumenterna,” säger han. Mazur framhåller att Icas butiksstruktur bidrar till detta skifte, vilket gör det enklare för integrerade kedjor att kontrollera sina kampanjer.

Han anser att dessa metoder kan tvinga kunder att köpa mer än vad de behöver, vilket i sin tur leder till ökat matsvinn.
”Lagret flyttas hem till konsumenten, vilket kanske är bra ur beredskapssyfte. Men maten står där och blir gammal,” säger han och poängterar att många konsumenter missförstår begreppen kring bäst före och sista förbrukningsdag.

Ulf Mazur uppger att de får många samtal från kunder som ogillar kravet på multiköp.
”Vi får också mycket samtal om multiköpkravet från konsumenter som inte gillar det,” säger han. Han välkomnar även att Förenklingsrådet nu överväger ett undantag för livsmedel till EU.

”Det är jättebra, för lagen passar inte i dagligvaruhandeln. Gör om, gör rätt,” säger han.

Fredrik Kullberg, marknadsdirektör på Ica Sverige, bemöter kritiken och påstår att de anpassat sin marknadsföring efter den nya lagstiftningen.
”Vi har blivit än mer digitala och fokuserar på vår app för våra kampanjerbjudanden,” säger han.

Kullberg förklarar att Ica fokuserar på att möta kundernas behov och för att de erbjuder multikampanjer.
”Vi ser att kunderna uppskattar möjligheten att köpa flera varor till ett bra multipris,” understryker han.

Angående kritiken om matsvinn menar Kullberg att Ica ständigt arbetar för att minska det.
”Samtidigt tror vi också att våra kunder gör kloka och medvetna val och inte köper fler varor än de behöver,” avslutar han.

Mest lästa
  1. Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

  2. Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

  3. Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Fler intressanta artiklar

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Framtidens marknadsföring: Människans roll i en AI-dominerad värld

Publicerad oktober 30, 2025

AI revolutionerar marknadsföringen, men för Arash Gilan, vd på Viva Media, är det människorna som är mest fascinerande. I sin krönika förklarar han vad framtidens marknadsförare och byråledare måste förstå…

Bryan Adams tolkar Avicii i ny Scania-kampanj

Publicerad oktober 29, 2025

Scanias senaste kampanjfilm från Åkestam Holst presenterar en unik berättelse om två bröder som försöker navigera genom en öken utan att åka med något annat än en Scania-lastbil.Filmen utspelar sig…

Svensk ekonomi visar oväntad styrka: Vad väntar härnäst?

Publicerad oktober 29, 2025

Svensk ekonomi har överraskat med en tillväxt som är betydligt starkare än prognoserna. Enligt Statistiska centralbyrån (SCB) växte ekonomin med 2,4 procent under tredje kvartalet i jämförelse med samma period…

Sveriges Lärare firar viktig seger för gravida på arbetsmarknaden

Publicerad oktober 29, 2025

Efter en betydelsefull dom i Arbetsdomstolen har Sveriges Lärare initierat en kampanj för att belysa en av de mest avgörande rättigheterna för gravida anställda i landet. Annonserna, producerade av byrån…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.