Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender
Publicerad oktober 30, 2025
Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som uppgår till 143 miljarder kronor, behöver godkännas av EU innan affären kan gå igenom.
Spekulationer har flödat kring DDB:s framtid, med uppgiftslämnare som talar om nedläggning eller drastisk nedbantning. DDB, som grundades 1949, har idag 90 kontor i 40 länder och har varit ett av Omnicoms tre huvudvarumärken, tillsammans med BBDO och TBWA.
Enligt flera källor planerar Omnicom att låta McCann ta över som det tredje huvudvarumärket. DDB:s framtida roll är för närvarande otydlig. Omnicom kommenterar situationen och säger: 
”Vi kan meddela att vi, när det gäller våra varumärken, genomför en noggrann och väl avvägd process för att säkerställa att vi har de allra bästa lösningarna för framtiden – både för oss själva och för våra kunder. Denna inställning präglar allt vi gör i våra framtida planer”, säger hon.
Vejpföretaget Vont AB har fått ett förbudsföreläggande från Konsumentombudsmannen för deras marknadsföring av e-cigaretter. Företaget påstod att användning av vejp med nikotin skulle vara fördelaktigt för hälsan. Dessutom förbjuds de att använda rabatterade priser och erbjudanden som kan vilseleda konsumenter.
Enligt myndigheten bryter marknadsföringen mot lagen om tobak och liknande produkter. Vont hotas nu av ett vite på 1 miljon kronor om de inte följer förbudet.
Marknadsföring på Reddit har ökat i popularitet, delvis på grund av att flera AI-söktjänster, inklusive Chat GPT och Google Gemini, hänvisar till Reddittrådar i sina resultat. Reddit självt har slutit avtal med dessa tjänster för att använda deras material.
Enligt Reddits pitchmaterial uppmanas annonsörer att 
”omfamna att göra reklam för produkter som kan skapa organiska konversationer”, säger hon.
Volkswagen har introducerat en ny funktion där reklam för snabbmatsrestauranger och laddstationer visas i bilens infotainmentsystem. Dessa annonser, som kallas ”live-rekommendationer”, kräver att föraren aktivt väljer att få dem.
En We Connect-licens, som är avgiftsbelagd, krävs för att använda denna funktion. Syftet är att underlätta för föraren att hitta destinationer baserat på bilens aktuella situation. 
”Om till exempel bilens räckvidd minskar får man i god tid rekommendation om platser att tanka på”, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen.