X
Nordic region's business magazine • oktober 30, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Framtidens marknadsföring: Människans roll i en AI-dominerad värld

Publicerad oktober 30, 2025

AI revolutionerar marknadsföringen, men för Arash Gilan, vd på Viva Media, är det människorna som är mest fascinerande. I sin krönika förklarar han vad framtidens marknadsförare och byråledare måste förstå när agenterna tar över.


”Jag gillar teknik, men jag älskar människor”, säger han. Detta är en viktig distinktion, särskilt när AI förändrar branschen. ”Vi säljer vår själ, en prompt i taget. Inte för att vi måste – utan för att vi glömt vad den är värd.”


Gilan anser att marknadsföring håller på att skrivas om på grund av AI:s inflytande. ”Det råder ingen tvekan om att AI förändrar spelreglerna.” Vi står inte inför en teknisk revolution; vi är mitt i den. AI är inte längre ett verktyg; det är själva verktygslådan.


För dem som arbetar inom marknadsföring är det avgörande att förstå hur de själva förändras i takt med tekniken. ”Jag har haft förmånen att hjälpa flera bolag in i AI-eran. Marknadsföring skrivas om från grunden.”


Gilan presenterar tre insikter för framtidens byråer. För det första, agenten ersätter inte människan utan gränssnittet.


”Glöm banners. Glöm menyer. Internet har just fått händer”, hävdar han. Användaren kommer att interagera verbalt, där agenten fungerar som en digital butler.


Inom tre år kommer traditionell sökning att ersättas. ”En soffa som passar små vardagsrum, känns varm på vintern och tål barn.” Det är framtidens copy.


Den starkaste agenten kommer att vinna, inte det starkaste varumärket. Gilan betonar: ”Allt kommer gå från sidor till resultat.”


För det andra börjar alla shoppingresor med ett problem, inte en produkt. ”Framtidens kampanjer börjar inte med produkter. De börjar med ett problem som känns.”


Marknadsföring kommer att röra sig mot att förstå känslor bakom behov. Det handlar om att bli probleminsiktens mästare för att förbli relevant i en AI-dominant värld.


För det tredje är framtidens byrå distribuerad. ”AI-byrå” kommer snart att kännas föråldrat; det handlar om hur tjänsterna byggs. Gilan föreslår att byråer bör skapa både mänskliga och agentbaserade organisationer.


Det handlar om att bygga relationer mellan människor och maskiner. ”Ormen som inte kan fälla sitt skinn måste dö”, säger han. Utveckling är avgörande för överlevnad.


”AI vet hur man optimerar en CTA. Men bara en människa vet hur det känns att bli avvisad.” Det är där genuin marknadsföring börjar.


I slutändan handlar det om att förstå både teknikens och människans komplexitet. ”Framtiden tillhör inte dem som behärskar tekniken utan dem som behärskar mellanrummet mellan människa och maskin.”


Gilan avslutar med att påminna oss om att ”man börjar aldrig med teknik. Istället börjar man med ett dilemma och låter tekniken svara.”

Mest lästa
  1. Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

  2. Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

  3. Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Fler intressanta artiklar

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Framtidens marknadsföring: Människans roll i en AI-dominerad värld

Publicerad oktober 30, 2025

AI revolutionerar marknadsföringen, men för Arash Gilan, vd på Viva Media, är det människorna som är mest fascinerande. I sin krönika förklarar han vad framtidens marknadsförare och byråledare måste förstå…

Bryan Adams tolkar Avicii i ny Scania-kampanj

Publicerad oktober 29, 2025

Scanias senaste kampanjfilm från Åkestam Holst presenterar en unik berättelse om två bröder som försöker navigera genom en öken utan att åka med något annat än en Scania-lastbil.Filmen utspelar sig…

Svensk ekonomi visar oväntad styrka: Vad väntar härnäst?

Publicerad oktober 29, 2025

Svensk ekonomi har överraskat med en tillväxt som är betydligt starkare än prognoserna. Enligt Statistiska centralbyrån (SCB) växte ekonomin med 2,4 procent under tredje kvartalet i jämförelse med samma period…

Sveriges Lärare firar viktig seger för gravida på arbetsmarknaden

Publicerad oktober 29, 2025

Efter en betydelsefull dom i Arbetsdomstolen har Sveriges Lärare initierat en kampanj för att belysa en av de mest avgörande rättigheterna för gravida anställda i landet. Annonserna, producerade av byrån…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.