X
Nordic region's business magazine • oktober 29, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Swedavia svarar på kritik angående porträtten på Arlanda

Publicerad oktober 29, 2025

Swedavia har nu bemött Alex Schulmans kritik av deras marknadsföring på Arlanda. För närvarande planeras inga förändringar av de porträtt som välkomnar besökare till Sverige.


Marknadsdirektören Charlotte Ljunggren kommenterar:

”Inte i år – men man vet aldrig,” säger hon.


Porträtten, som inkluderar kända svenska profiler som Gunilla Lindberg och Börje Salming, är en del av budskapet ”Welcome to my hometown”.


I en artikel i Dagens Nyheter kritiserar Schulman offentligt detta initiativ och anser att

”Stockholm framstår som en hopplös avkrok i utkanten av världen där vi försökt dryga oss genom att hänga upp våra egna småpåvar på väggarna”, säger han.


Resumé har sökt svar från Swedavia angående kritiken och framtida planer för porträtten. I en e-postkommunikation från presschefen Ellen Laurin ges följande citat:

”Vi får in många idéer och förslag. Vi tycker självklart att det är positivt att många är intresserade av Arlanda-porträtten.”


Trots upprepade frågor har Swedavia valt att inte ge mer information, utan ger endast tillåtelse att använda det tidigare citatet.


Efter att artikeln publicerades gav presschefen ytterligare kommentarer från Charlotte Ljunggren. Hon kommenterar kritiken:

”Vi välkomnar inspel och detta är ett tecken på att det finns engagemang för de porträtt som finns i galleriet.”


Frågan om att plocka ner porträtten besvaras med:

”Nej, det engagerar våra resenärer och skapar en stolthet för hemvändande svenskar”, säger hon.


Swedavia övervakar kontinuerligt porträtten, och det senaste som plockades ner representerade framtidens stockholmare. Nya tillskott har även gjorts med Benjamin Ingrosso och Armand Duplantis.


Angående Schulmans eventuella porträtt säger Ljunggren:

”Inte i år – men man vet aldrig.”


Porträtten fungerar även som marknadsföringsverktyg för Stockholm.

”Galleriet syftar till att stärka stadens-, regionens- och Swedavias varumärke,” meddelar Ljunggren.

Mest lästa
  1. Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

  2. Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

  3. Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Fler intressanta artiklar

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Framtidens marknadsföring: Människans roll i en AI-dominerad värld

Publicerad oktober 30, 2025

AI revolutionerar marknadsföringen, men för Arash Gilan, vd på Viva Media, är det människorna som är mest fascinerande. I sin krönika förklarar han vad framtidens marknadsförare och byråledare måste förstå…

Bryan Adams tolkar Avicii i ny Scania-kampanj

Publicerad oktober 29, 2025

Scanias senaste kampanjfilm från Åkestam Holst presenterar en unik berättelse om två bröder som försöker navigera genom en öken utan att åka med något annat än en Scania-lastbil.Filmen utspelar sig…

Svensk ekonomi visar oväntad styrka: Vad väntar härnäst?

Publicerad oktober 29, 2025

Svensk ekonomi har överraskat med en tillväxt som är betydligt starkare än prognoserna. Enligt Statistiska centralbyrån (SCB) växte ekonomin med 2,4 procent under tredje kvartalet i jämförelse med samma period…

Sveriges Lärare firar viktig seger för gravida på arbetsmarknaden

Publicerad oktober 29, 2025

Efter en betydelsefull dom i Arbetsdomstolen har Sveriges Lärare initierat en kampanj för att belysa en av de mest avgörande rättigheterna för gravida anställda i landet. Annonserna, producerade av byrån…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.