Swedavia svarar på kritik angående porträtten på Arlanda
Publicerad oktober 29, 2025
Publicerad oktober 29, 2025

Swedavia har nu bemött Alex Schulmans kritik av deras marknadsföring på Arlanda. För närvarande planeras inga förändringar av de porträtt som välkomnar besökare till Sverige.
Marknadsdirektören Charlotte Ljunggren kommenterar: 
”Inte i år – men man vet aldrig,” säger hon.
Porträtten, som inkluderar kända svenska profiler som Gunilla Lindberg och Börje Salming, är en del av budskapet ”Welcome to my hometown”.
I en artikel i Dagens Nyheter kritiserar Schulman offentligt detta initiativ och anser att 
”Stockholm framstår som en hopplös avkrok i utkanten av världen där vi försökt dryga oss genom att hänga upp våra egna småpåvar på väggarna”, säger han.
Resumé har sökt svar från Swedavia angående kritiken och framtida planer för porträtten. I en e-postkommunikation från presschefen Ellen Laurin ges följande citat: 
”Vi får in många idéer och förslag. Vi tycker självklart att det är positivt att många är intresserade av Arlanda-porträtten.”
Trots upprepade frågor har Swedavia valt att inte ge mer information, utan ger endast tillåtelse att använda det tidigare citatet.
Efter att artikeln publicerades gav presschefen ytterligare kommentarer från Charlotte Ljunggren. Hon kommenterar kritiken: 
”Vi välkomnar inspel och detta är ett tecken på att det finns engagemang för de porträtt som finns i galleriet.”
Frågan om att plocka ner porträtten besvaras med: 
”Nej, det engagerar våra resenärer och skapar en stolthet för hemvändande svenskar”, säger hon.
Swedavia övervakar kontinuerligt porträtten, och det senaste som plockades ner representerade framtidens stockholmare. Nya tillskott har även gjorts med Benjamin Ingrosso och Armand Duplantis.
Angående Schulmans eventuella porträtt säger Ljunggren: 
”Inte i år – men man vet aldrig.”
Porträtten fungerar även som marknadsföringsverktyg för Stockholm. 
”Galleriet syftar till att stärka stadens-, regionens- och Swedavias varumärke,” meddelar Ljunggren.