Kampanj för att skapa känslor kring järnmalm
Publicerad oktober 28, 2025
Publicerad oktober 28, 2025

En ny kampanj syftar till att stärka kopplingen mellan svenskar och LKAB:s verksamhet. Målet är att framhäva den emotionella betydelsen av järnmalm, som oftast betraktas som en banal råvara. LKAB, tillsammans med Forsman & Bodenfors, lanserar en reklamkampanj för att öka medvetenheten om järnmalmens påverkan i vårt dagliga liv.
”LKAB har i över hundra år varit avgörande för Sveriges utveckling och bryter i dag 80 procent av all järnmalm inom EU. Med den här kampanjen vill vi engagera bredare målgrupper, knyta människor lite närmare gruvan och få fler att förstå hur mycket järnmalm faktiskt betyder för våra liv,” säger hon.
Kampanjen, med titeln ”Tänk vad det kan bli”, innehåller en tre minuter lång reklamfilm som skildrar en morfar som berättar om sin tid i gruvan. Genom hans perspektiv får publiken en inblick i hur järnmalm har bidragit till skapandet av böcker, musik och andra föremål vi använder till vardags.
”För många är gruvan något långt borta i norr som man sällan tänker på. LKAB är ett av Sveriges viktigaste företag, vilket vi vill att folk ska förstå,” påpekar de.
Kampanjen kommer att synas på tv, online och i sociala medier.