Att förstå och nå Generation Z: Nycklar till framgång
Publicerad oktober 27, 2025
Publicerad oktober 27, 2025

Generation Z kännetecknas som värderingsdriven och digitalt infödda. Simon Bálogh framhäver tre centrala insikter för att förstå och nå denna generation.
En vanlig missuppfattning är att Generation Z är homogen. I realiteten består de av många subkulturer och olika intressen. Att förstå en individ innebär inte automatisk förståelse för hela gruppen. Han påpekar: 
”Att vi är digital natives betyder att vi inte bara haft tillgång till, utan också dagligen matats med, information, kultur och åsikter från hela världen och internets djupaste hålor.”
Att identifiera vilka inom Generation Z som man vill nå är avgörande. Istället för att se dem som en enhetlig målgrupp, bör man ställa sig frågan: 
”Vilka inom Gen Z vill vi nå, och varför?”
Autenticitet är en viktig faktor för denna generation. Bálogh förklarar att företag som försöker fejkad autenticitet snabbt blir genomskådade. För att attrahera dem måste man leva i linje med deras värderingar och intressen.
För att verkligen förstå Generation Z rekommenderar han en djupare involvering: 
”För att förstå sin Generation Z-målgrupp – verkligen förstå den – behöver man låta den bli en del av sig själv.”
Det handlar om att samla insikter från dem som lever i samma digitala verklighet. Genom att engagera anställda eller byråer kan varumärken översätta kulturella trender till strategiska mål.
Bálogh kommenterar även den uppfattade korta uppmärksamhetsspannen i generationen. Han anser att det snarare handlar om förmågan att snabbt avgöra relevans.
Han betonar att Generation Z inte är svåra att nå om man gör det på rätt sätt: 
”Vi har massor av tid och passion för det vi verkligen bryr oss om.”
Tre centrala punkter för att engagera Generation Z är:
1. Autenticitet framför perfektion
Innehåll som känns äkta förbinder bättre än perfekt producerad reklam.
2. Subkulturer är vägen in
Trender föds i små communities. Varumärken som bidrar till dessa kulturer bygger trovärdighet.
3. Underhållningsvärdet är valutan
För Gen Z är underhållning ett krav snarare än ett plus. Reklam måste konkurrera med allt viralt på nätet.
Simon Bálogh
Vd Butterfly Effect