X
Nordic region's business magazine • oktober 27, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Att förstå och nå Generation Z: Nycklar till framgång

Publicerad oktober 27, 2025

Generation Z kännetecknas som värderingsdriven och digitalt infödda. Simon Bálogh framhäver tre centrala insikter för att förstå och nå denna generation.

En vanlig missuppfattning är att Generation Z är homogen. I realiteten består de av många subkulturer och olika intressen. Att förstå en individ innebär inte automatisk förståelse för hela gruppen. Han påpekar:

”Att vi är digital natives betyder att vi inte bara haft tillgång till, utan också dagligen matats med, information, kultur och åsikter från hela världen och internets djupaste hålor.”

Att identifiera vilka inom Generation Z som man vill nå är avgörande. Istället för att se dem som en enhetlig målgrupp, bör man ställa sig frågan:

”Vilka inom Gen Z vill vi nå, och varför?”

Autenticitet är en viktig faktor för denna generation. Bálogh förklarar att företag som försöker fejkad autenticitet snabbt blir genomskådade. För att attrahera dem måste man leva i linje med deras värderingar och intressen.

För att verkligen förstå Generation Z rekommenderar han en djupare involvering:

”För att förstå sin Generation Z-målgrupp – verkligen förstå den – behöver man låta den bli en del av sig själv.”

Det handlar om att samla insikter från dem som lever i samma digitala verklighet. Genom att engagera anställda eller byråer kan varumärken översätta kulturella trender till strategiska mål.

Bálogh kommenterar även den uppfattade korta uppmärksamhetsspannen i generationen. Han anser att det snarare handlar om förmågan att snabbt avgöra relevans.

Han betonar att Generation Z inte är svåra att nå om man gör det på rätt sätt:

”Vi har massor av tid och passion för det vi verkligen bryr oss om.”

Tre centrala punkter för att engagera Generation Z är:

1. Autenticitet framför perfektion
Innehåll som känns äkta förbinder bättre än perfekt producerad reklam.

2. Subkulturer är vägen in
Trender föds i små communities. Varumärken som bidrar till dessa kulturer bygger trovärdighet.

3. Underhållningsvärdet är valutan
För Gen Z är underhållning ett krav snarare än ett plus. Reklam måste konkurrera med allt viralt på nätet.

Simon Bálogh
Vd Butterfly Effect

Mest lästa
  1. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  2. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

  3. Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Fler intressanta artiklar

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.