X
Nordic region's business magazine • oktober 25, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Nelly överklagar beslut angående kostnader i Shein-målet

Publicerad oktober 25, 2025

För cirka ett år sedan inledde Nelly en rättslig process mot Shein, där de anklagade den kinesiska fast fashion-kedjan för upphovsrättsintrång. Trots att domstolen gav Nelly rätt, ålades de att betala Sheins kostnader. Nu har Nelly beslutat att överklaga denna dom.


Patent- och marknadsdomstolen fastslog att Shein hade kränkt Nellys upphovsrätt genom att använda deras bilder i marknadsföring. Rätten utfärdade ett vitesförbud, men endast för ett av de tre bolagen inom Shein. Detta resulterade i att Nelly fick betala rättegångskostnader på en miljon kronor.


Nellys ledning var osäkra på en överklagan, men har nu bekräftat att de lämnat in ett överklagande till Patent- och marknadsöverdomstolen. I ett meddelande till Resumé uttrycker de att domen visar på en obalans i tillämpningen av regler för EU-baserade företag och globala aktörer utanför EU.


De anser att nuvarande lagstiftning inte är tillräcklig för att skapa rättvisa konkurrensvillkor. Nellys vd säger:

”Nelly har valt att överklaga domen eftersom vi anser att flera delar behöver prövas på nytt. Vi menar att domstolen gjort en alltför snäv tolkning av hur varje bolag i Shein-koncernen bör hållas ansvarigt givet att samtliga bevisligen bidragit till intrånget på ett eller annat sätt.”


Vidare anser de att domstolen inte tillräckligt har beaktat vilka åtgärder Shein kan vidta för att förhindra framtida intrång.

”För oss handlar det här inte om ekonomisk vinning eller en enskild tvist – utan om en principiellt viktig fråga. Vi vill bidra till att tydliggöra ansvaret för globala aktörer som verkar på den europeiska marknaden,” säger hon.


Shein har också kommenterat den första domen, där de uttryckte att de är

”fast beslutna att skydda immateriella rättigheter” och

”tar alla påståenden om intrång på allvar.” De avböjde dock att delta i en intervju med Resumé.

Mest lästa
  1. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  2. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

  3. Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Fler intressanta artiklar

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.