X
Nordic region's business magazine • oktober 24, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Danmarks nya lag ger individen kontroll över sitt utseende

Publicerad oktober 24, 2025

Danmark strävar efter att bli det första landet i Europa som inför en lag som ger individer upphovsrätt till sina egna utseenden och röster. Målet är att motverka spridningen av AI-genererade deepfakes, som ofta används för att framställa falska nakenbilder. Lagen ska möjliggöra för drabbade att kräva borttagning av oönskat material och få ekonomisk ersättning. Undantag för satir och parodi är dock föreslagna.


Flera anmärkningsvärda fall, bland annat när danska influencern Marie Watson fått AI-genererade bilder av sig själv spridda online, har lett till detta initiativ. Den nya lagen planeras att röstas igenom i Folketinget i vintern och träda i kraft i mars 2026. Eftersom lagen endast omfattar material som delas i Danmark, siktar regeringen på att föra frågan vidare på EU-nivå för att uppmuntra fler länder att införa liknande skydd.


Socialdemokraterna i Danmark föreslår även en 15-årsgräns för sociala medier, med krav på id-verifiering genom bank-ID eller EU:s digitala plånbok. Partiledaren Magdalena Andersson förklarar att detta förslag syftar till att skydda unga från kroppshets, våldsamt innehåll och beroendeframkallande algoritmer. Partiet efterfrågar också nätpoliser och ett skärpt skydd mot deepfakes, medan regeringen överväger en ökning av den nuvarande 13-årsgränsen.


WPP introducerar nu AI-plattformen WPP Open Pro, en lösning som gör det möjligt för företag att skapa egna annonser utan att behöva anlita traditionella reklambyråer. Denna plattform är särskilt riktad mot mindre varumärken som inte använder fullservicebyråer, och erbjuder verktyg för att skapa och hantera kampanjer med hjälp av AI. Syftet är att möta den ökande efterfrågan på flexibla och kostnadseffektiva marknadsföringslösningar.


Microsoft svarar också på den intensifierade konkurrensen genom att lansera en ny AI-webbläsare, bara dagar efter att Open AI presenterat sin egen. Med den nya Copilot-läget i Edge integreras AI som kan sammanfatta och utföra uppgifter som att boka hotell. Lanseringen understryker den snabba utvecklingen inom AI-drivna webbläsare, där aktörer som Microsoft och Open AI nu erbjuder liknande produkter.


Netflix förväntar sig att mer än dubbla sina annonsintäkter under 2025. Efter ett starkt kvartal för annonsförsäljningen ser streamingtjänsten betydande framsteg inom sin reklamverksamhet och tänker främja sin tillväxt i detta avseende.

Mest lästa
  1. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  2. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

  3. Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Fler intressanta artiklar

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.