X
Nordic region's business magazine • oktober 20, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Zlatans bastuvideo och dess påverkan på marknadsföring

Publicerad oktober 20, 2025

Harvia firar efter att Zlatan Ibrahimović publicerat en bastuvideo på Instagram som har blivit en viral succé. Videon, som har setts 5,3 miljoner gånger, visar Zlatan njuta av bastun till en instrumentalversion av KAJ:s ”Bara bada bastu”. Logotypen är delvis dold, men produkten är från Harvia, en finländsk bastutillverkare, vilket har uppmärksammats mycket i Finland.


Harvia kommenterade videon med frågan: ”need a sauna? ❤️❤️❤️”, vilket visar deras entusiasm. Enligt kontot ValueByMarkus får Harvia ovärderlig marknadsföring genom detta inlägg. Niklas Turner Olovzon, vd på Passion Lab, är dock mer skeptisk.


Han påpekar:

”Det är lite lurigt ur ett varumärkesperspektiv huruvida personer som inte redan kan mycket om bastu uppmärksammar att det är just den tillverkaren.”


Vidare spekulerar han kring värdet av inlägget som ett betalt samarbete.

”Det är klart att det kan vara värt stora pengar. Men det är också ganska svårt att säga hur mycket.” Han tillägger att det krävs flera insatser för att verkligen påverka försäljningen av ett varumärke.


På tal om marknadsföring, Meta testar nu ett nytt annonsformat på Instagram där användare kan hoppa över annonser mellan Reels. Detta bekräftas av en talesperson för Meta. Tidigare var annonserna obligatoriska, men nu skapar detta nya alternativ en potentiell förändring för innehållsskapare.


Dessutom har en honungstillverkare i Sjuhärad fått avbryta en marknadsföringskampanj efter att kommunen ifrågasatt deras medicinska påståenden. De hade hävdat att honung hade läkande egenskaper och rekommenderat att använda den för att stoppa upp näsan.


Slutligen utreds Finlands statliga spelbolag Veikkaus av polisen för brott mot landets stränga spelreklamregler. Spelreklam är starkt reglerad, och Veikkaus misstänks ha brutit mot dessa regler genom att köpa sponsrade inlägg. Johanna Syväterä, överinspektör på lotteriförvaltningen, säger:

”Vi måste undersöka detta och se om några åtgärder behöver vidtas gällande Veikkaus.”

Mest lästa
  1. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  2. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

  3. Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Fler intressanta artiklar

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.