Zlatans bastuvideo och dess påverkan på marknadsföring
Publicerad oktober 20, 2025
Publicerad oktober 20, 2025

Harvia firar efter att Zlatan Ibrahimović publicerat en bastuvideo på Instagram som har blivit en viral succé. Videon, som har setts 5,3 miljoner gånger, visar Zlatan njuta av bastun till en instrumentalversion av KAJ:s ”Bara bada bastu”. Logotypen är delvis dold, men produkten är från Harvia, en finländsk bastutillverkare, vilket har uppmärksammats mycket i Finland.
Harvia kommenterade videon med frågan: ”need a sauna? ❤️❤️❤️”, vilket visar deras entusiasm. Enligt kontot ValueByMarkus får Harvia ovärderlig marknadsföring genom detta inlägg. Niklas Turner Olovzon, vd på Passion Lab, är dock mer skeptisk.
Han påpekar:
”Det är lite lurigt ur ett varumärkesperspektiv huruvida personer som inte redan kan mycket om bastu uppmärksammar att det är just den tillverkaren.”
Vidare spekulerar han kring värdet av inlägget som ett betalt samarbete.
”Det är klart att det kan vara värt stora pengar. Men det är också ganska svårt att säga hur mycket.” Han tillägger att det krävs flera insatser för att verkligen påverka försäljningen av ett varumärke.
På tal om marknadsföring, Meta testar nu ett nytt annonsformat på Instagram där användare kan hoppa över annonser mellan Reels. Detta bekräftas av en talesperson för Meta. Tidigare var annonserna obligatoriska, men nu skapar detta nya alternativ en potentiell förändring för innehållsskapare.
Dessutom har en honungstillverkare i Sjuhärad fått avbryta en marknadsföringskampanj efter att kommunen ifrågasatt deras medicinska påståenden. De hade hävdat att honung hade läkande egenskaper och rekommenderat att använda den för att stoppa upp näsan.
Slutligen utreds Finlands statliga spelbolag Veikkaus av polisen för brott mot landets stränga spelreklamregler. Spelreklam är starkt reglerad, och Veikkaus misstänks ha brutit mot dessa regler genom att köpa sponsrade inlägg. Johanna Syväterä, överinspektör på lotteriförvaltningen, säger:
”Vi måste undersöka detta och se om några åtgärder behöver vidtas gällande Veikkaus.”