X
Nordic region's business magazine • oktober 17, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Samarbeten i skuggan av konflikt – Influencer tar strid med tystnad

Publicerad oktober 17, 2025

En svensk influencer befinner sig mitt i en offentlig och infekterad konflikt. Trots detta syns samarbeten med olika annonsörer i hennes kanaler.

Relatable, den aktör som fungerar som mellanhand, avstår från att kommentera ärendet när vi ställer frågor till dem.
Efter vår kontakt tas annonserna bort från influencerns plattform.

Den aktuella situationen väcker på nytt frågor kring varumärkessäkerhet inom influencer marketing. Influencer marketing är en betydelsefull del av många varumärkens marknadsföringsstrategier, men det medför även risker.

Som exempel kan nämnas att Margaux Dietz förlorade alla sina samarbeten efter att ha publicerat en kontroversiell video. Audi bröt också samarbetet med Kakan Hermansson efter en kommentar om polisen, och H&M avslutade sitt partnerskap med Little Jinder efter en kritik mot kedjan.
Listan på liknande fall kan göras lång.

Mellan inlägg om resor och fester kommenterar influencern en privat konflikt kopplad till sitt barn. Konflikten diskuteras också av andra profiler och användare på sociala medier samt nämns i etablerade medier.

Trots detta avskräcks inte annonsörer, som fortsätter att synas på hennes plattform. En av dem är ett företag inom elektronik.
Efter att ha kontaktat Resumé har annonserna dock blivit avpublicerade.

Relatable, som representerar influencern och hanterar annonsköpen, har valt att inte kommentera situationen eller kampanjen. Nätverket framhäver sin erfarenhet av att skapa säkra och varumärkesstärkande partnerskap mellan kreatörer och företag, skriver vd i ett mejl till Resumé.

Relatable har ett team som ansvarar för att noggrant utvärdera influencers baserat på faktorer som målgrupp och värderingar, berättar hon.

”Teamet arbetar tätt med projekt- och kundteam för att åstadkomma en brand safe miljö och minimera riskerna för negativa konsekvenser för varumärken. Utvärderingen görs alltid med både nuvarande och långsiktig kontext i åtanke, för att skapa hållbara samarbeten”, säger hon.

”Med det sagt är det människor vi arbetar med, och saker kan förändras under projektets gång. Därför har vi alltid en omvärldsbevakning för att snabbt kunna agera när det krävs”, förklarar hon.

Resumé har varit i kontakt med Relatables profil, som avstår från att ge några kommentarer: ”Inga kommentarer”, säger hen. Resumé har även försökt nå annonsören som syns i influencerns kanaler.

Mest lästa
  1. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  2. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

  3. Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Fler intressanta artiklar

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.