X
Nordic region's business magazine • oktober 16, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Rekryteringskampanj av ICE väcker kritik på Spotify

Publicerad oktober 16, 2025

Den svenska strömningsplattformen Spotify befinner sig i fokus efter att det kommit fram att USA:s immigrantmyndighet ICE genomför en intensiv rekryteringskampanj. Under september och oktober har flera användare rapporterat om annonser på Spotify som uppmanar till ansökningar hos den kontroversiella myndigheten.


Användare har delat med sig av budskapet:
”I för många städer vandrar farliga illegala [invandrare] fritt medan polisen tvingas stå tillbaka. Gå med i ICE och hjälp oss att fånga de värsta av de värsta med bonusar upp till 50 000 dollar och generösa förmåner. Sök nu.” she says.


ICE har fått kritik för sina insatser som ibland drabbar oskyldiga amerikanska medborgare. Nyligen meddelade V-Dem-institutet vid Göteborgs universitet att USA inte längre kan betraktas som en demokrati.


Flera användare har uttryckt sin avsikt att avsluta sina Spotifyabonnemang på grund av dessa annonser. Spotify bekräftar nu att annonserna har visats på deras plattform.
”Den här annonsen är en del av en omfattande kampanj som den amerikanska regeringen driver i tv, strömningstjänster och på nätet. Innehållet bryter inte mot våra annonseringsregler. Användare kan dock markera en annons med tummen upp eller tummen ner för att hjälpa till att anpassa sina annonsinställningar,” skriver en talesperson.


Enligt rapporter har liknande annonser även synts på andra plattformar som Pandora, Youtube, HBO Max och Hulu.


I en annan nyhet kan Havas vara intresserade av att köpa delar av Dentsu. Dentsu tillkännagav tidigare i augusti att de planerar att sälja sin internationella verksamhet. Havas finanschef François Laroze bekräftar att de ”självklart kommer att överväga” en diskussion med Dentsu, även om de inte tar sikte på hela deras internationella nätverk.


Språktidningen presenterar en omröstning om svenskans bästa ord. Bland de tio utvalda kandidaterna finns ord som ”fika” och ”lagom”. Redaktören Anders Svensson säger:
”På olika sätt är det ord som säger något om det svenska samhället, om en mentalitet som uppfattas som typiskt svensk och om relationen till naturen, årstiderna och dygnets skiftningar.” she says.


Omröstningen pågår fram till den 31 december. Dessutom har riksdagens partiledardebatt flyttats till en sändningstid på kvällen för att ge fler väljare möjlighet att se debatten i direktsändning. Talmannen Andreas Norlén uttrycker sin tillfredsställelse över förändringen:
”Vi vill på det här sättet ge fler väljare möjlighet att följa partiledardebatten i direktsändning. Det är viktigt i vår demokrati att partiledarnas argument inför valet blir kända,” säger han.

Mest lästa
  1. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  2. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

  3. Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Fler intressanta artiklar

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.