Ledarskap och kreativitet: Nycklar till framgång
Publicerad oktober 16, 2025
Publicerad oktober 16, 2025

För att framgångsrikt leda kreativa team är det nödvändigt att kombinera individanpassat ledarskap med en tydlig koppling till affärsmål, menar serieentreprenören Carl Fredrik Sammeli. I en intervju i Kommunikationspodden delar han sina insikter om hur man motiverar kreativa individer att bidra till företagets affärsnytta.
Sammeli, som tidigare ledde kommunikationsbyrån Prime till internationella utmärkelser, påpekar en vanlig utmaning: att få kreativa personer att förstå hur deras arbete relaterar till kundens affärsbehov.
– Många kreativa personer behöver motiveras att se att det är en kommersiell problemlösning vi ägnar oss åt. Vi använder kreativitet som metod för att lösa kommersiella problem, säger han.
En central del av Sammelis ledarskapsstrategi är att varje kreativ individ behöver individanpassad hantering. Han ger ett exempel från sin tid på byrån där en anställd kände press av prestationsmätningarna, medan en annan chef hade som målsättning att byrån skulle bli bäst i världen – ett mål som uppnåddes fyra år senare.
– Där var hårda mål bra. Han var kanske den som betydde mest i resan att göra oss bäst i världen, säger han.
Prime delade ledarskapet mellan olika personlighetstyper, där varje ansvarade för olika aspekter som kreativitet, intäkter och kostnader. Trots vikten av individuell anpassning, betonar Sammeli vikten av att arbeta kollektivt.
Hans recept för att skapa framgångsrika kreativa team är tydligt: – Professionellt arbetssätt, höga ambitionsnivåer och bra människor. Det attraherar. Och du måste leverera i vardagen till de här människorna. Ge dem empati, passion och glädje av att lösa problem tillsammans. Då får du högpresterande kreativa team, avslutar han.
– Jag tror på det kreativa geniet i en kollektiv kontext. De som tycker det är skoj att lösa saker tillsammans med andra bra personer, de kan vara kreativa genier i en kollektiv kultur, säger han.
Lyssna på hela avsnittet om att sätta affärsmål för kreationerna med Carl Fredrik Sammeli i Kommunikationspodden.