X
Nordic region's business magazine • oktober 15, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Australiens kampanj för att skydda unga från sociala medier

Publicerad oktober 15, 2025

Australiens regering betonar vikten av ett sociala medier-förbud för ungdomar och lanserar en kampanj för att stödja detta, trots att den går att se på sociala medier. Kampanjen, som kostat omkring 14 miljoner australiska dollar, är producerad av TBWA och kommer att visas på tv och utomhus.


Kampanjens slogan, ”For the good of”, uttrycker syftet med lagen som förbjuder barn under 16 år från att använda sociala medier. Kommunikationsminister, hon säger, ”Lagens syfte är att skapa kulturell förändring så att unga australier har ytterligare tre år på sig att bygga vänskaper i verkligheten och motståndskraft online.”


Anika Wells fortsätter, ”Den nationella utbildningskampanjen kommer att sprida medvetenhet om de förändringar som kommer för alla australiska familjer. Föräldrar och vårdnadshavare uppmuntras att börja samtala om dessa nya lagar med sina familjer för att hjälpa dem att förbereda sig.”


Flera länder, inklusive Sverige, observerar Australiens initiativ. Den svenska regeringen har nyligen inlett en utredning kring åldersgränser på sociala medier, med resultat som väntas 2026. Socialminister, han säger, ”Det grepp som sociala medier kopplat om barns tid och verklighet måste brytas.”


En annan kampanj involverar den välkända mångsysslaren Lasse Åberg, som genom humor ska främja frukt som ett alternativ till snacks. Klas Lindberg, vd, beskriver, ”Det är ett initiativ från oss för att ändra ungdomars sätt att se på mellanmål och att äta hälsosamt.”


Walmart har nyligen sett en ökning av sina aktier efter att ha inlett ett samarbete med Open AI för AI-baserad shopping via Chat GPT. En Walmart-chef meddelade, ”Användare kommer att kunna handla Walmarts sortiment direkt på Chat GPT genom att klicka på en köp-knapp.”


Meta, ägaren av Instagram, planerar också att införa strängare begränsningar för tonåringar. Detta innebär att användare under 18 år inte kommer att få exponeras för innehåll som innehåller farliga situationer, enligt deras uttalande: ”Detta inkluderar att dölja eller inte rekommendera inlägg med starkt språk, vissa riskfyllda stunts.”

Mest lästa
  1. Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

  2. Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

  3. Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Fler intressanta artiklar

Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

Publicerad december 16, 2025

I Stockholm förbereder sig Gallerian för julen med en kreativ kampanj som inkluderar 200 specifika budskap. Syftet är att påminna besökare om att julen närmar sig, inte bara i kalendern…

Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Publicerad december 16, 2025

I en ny kampanj som syftar till att lansera Moderna Museets senaste utställning med Picasso, medverkar tre skådespelare, som gestaltar sina personliga känslor och tankar kring konstnärens verk. Kampanjen har…

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Lärdomar från kriser: En analys av 2025 års händelser

Publicerad december 15, 2025

Slarv med hemligstämplade dokument, läckage av personuppgifter och uppseendeväckande mediegranskningar präglade 2025. Det har varit ett år fullt av kriser och lärdomarna är många. Krishanteraren säger: ”Det är avgörande att…

Årets julreklam och aktuella mediehändelser

Publicerad december 15, 2025

Joakim Lundells självbiografi har fått en märkbar pr-effekt efter SVT:s dokumentärserie, vilket samtidigt öppnar möjligheter för reklam i samband med fotbolls-VM. Dessutom har Adages läsare röstat fram Facebooks reklamfilm ”Secret…
AI hjärna

Techbranschens roll i moderna konflikter

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender framhäver branschledare betydelsefulla händelser inom den svenska sektorn för 2025. I lucka 14 betonar André Frisk att teknologin idag verkar som en central komponent i krigets infrastruktur.Han…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.