Australiens kampanj för att skydda unga från sociala medier
Publicerad oktober 15, 2025
Publicerad oktober 15, 2025

Australiens regering betonar vikten av ett sociala medier-förbud för ungdomar och lanserar en kampanj för att stödja detta, trots att den går att se på sociala medier. Kampanjen, som kostat omkring 14 miljoner australiska dollar, är producerad av TBWA och kommer att visas på tv och utomhus.
Kampanjens slogan, ”For the good of”, uttrycker syftet med lagen som förbjuder barn under 16 år från att använda sociala medier. Kommunikationsminister, hon säger, ”Lagens syfte är att skapa kulturell förändring så att unga australier har ytterligare tre år på sig att bygga vänskaper i verkligheten och motståndskraft online.”
Anika Wells fortsätter, ”Den nationella utbildningskampanjen kommer att sprida medvetenhet om de förändringar som kommer för alla australiska familjer. Föräldrar och vårdnadshavare uppmuntras att börja samtala om dessa nya lagar med sina familjer för att hjälpa dem att förbereda sig.”
Flera länder, inklusive Sverige, observerar Australiens initiativ. Den svenska regeringen har nyligen inlett en utredning kring åldersgränser på sociala medier, med resultat som väntas 2026. Socialminister, han säger, ”Det grepp som sociala medier kopplat om barns tid och verklighet måste brytas.”
En annan kampanj involverar den välkända mångsysslaren Lasse Åberg, som genom humor ska främja frukt som ett alternativ till snacks. Klas Lindberg, vd, beskriver, ”Det är ett initiativ från oss för att ändra ungdomars sätt att se på mellanmål och att äta hälsosamt.”
Walmart har nyligen sett en ökning av sina aktier efter att ha inlett ett samarbete med Open AI för AI-baserad shopping via Chat GPT. En Walmart-chef meddelade, ”Användare kommer att kunna handla Walmarts sortiment direkt på Chat GPT genom att klicka på en köp-knapp.”
Meta, ägaren av Instagram, planerar också att införa strängare begränsningar för tonåringar. Detta innebär att användare under 18 år inte kommer att få exponeras för innehåll som innehåller farliga situationer, enligt deras uttalande: ”Detta inkluderar att dölja eller inte rekommendera inlägg med starkt språk, vissa riskfyllda stunts.”