X
Nordic region's business magazine • oktober 14, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Kommunikationskrisen inom svensk fotboll efter tränarbytet

Publicerad oktober 14, 2025

Den svenska fotbollslandslagets VM-kval har nått en kritisk punkt med historiska förluster och ett allt större avstånd mellan laget och supportrarna. Det ledde till Jon Dahl Tomassons avsked som tränare, där missnöjet tydligt uttrycktes av fansen.


Efter en förlust mot Schweiz buades Tomasson ut, och efter matchen valde Kim Källström att avstå från att möta media, vilket väckte frågor om kommunikationen inom förbundet. Källström meddelade via presschefens Whatsapp att stödet för Tomasson förblev intakt.


Förlusten mot Kosovo, som var rankat 95:a, skapade stor oro. Olof Lundh påpekar att kommunikationen från förbundet efter dessa nederlag visade på interna brister, med ett öppet brev till supportrarna där man bad om ursäkt.


Therese Strömberg, som följt landslaget sedan 2016, noterar att medietillgången till spelarna har varit konstant men att internationella influenser påverkar hur medierna hanteras. Hon säger att Tomasson är präglad av ett mer kontrollerat medielandskap, vilket kan ha påverkat tillgången.


Lundh bekräftar att öppenheten minskat under Tomassons ledarskap och att träningar inte längre visas för media. Han anser att Tomasson sannolikt är den som bestämt om den begränsade tillgången.


Under pandemin försvann möjligheterna för journalister att få direkta uttalanden från spelarna. När tillgången återinfördes blev den mer reglerad, vilket minskar möjligheterna för spontana intervjuer och följdfrågor, konstaterar Strömberg.


Hon menar att förändringen kan kopplas till att färre journalister reser med landslaget, vilket påverkar behovet av öppna medierelationer. Lundh ser detta som en reflektion av ett mer individualistiskt samhälle, där spelare och ledning prioriterar kontroll.


Lundh noterar att Tomassons vägran att kommunicera på skandinaviska språk skapar avstånd, och att villkoren för intervjuer är på hans premisser. Strömberg påpekar dock att det svenska landslaget fortfarande anses vara relativt tillgängligt jämfört med andra europeiska lag.


Under Tomassons tid har ambitionen att vara tillgänglig funnits, men medietillfällena har blivit mer strukturerade och planerade. Ofta ersätts spelarnas medverkan av presskonferenser, vilket kan begränsa den naturliga kommunikationen, enligt Strömberg.


Lundh framhäver att intresset för landslaget har sjunkit under Tomassons ledarskap. När Sverige förlorade mot Luxemburg saknades till och med en sportreporter från TT på plats, vilket är ovanligt.


Han anser att om förbundet ville ha mer bevakning, skulle de agera annorlunda. Problemet ligger i att de som arbetar med kommunikation ofta saknar fotbollserfarenhet, vilket kan påverka svensk fotboll negativt på lång sikt.

Mest lästa
  1. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  2. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

  3. Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Fler intressanta artiklar

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.