Rättegång om varumärke och AI-oro dominerar nyhetsflödet
Publicerad oktober 13, 2025
Publicerad oktober 13, 2025

Under måndagen inleds en rättegång i Stockholms tingsrätt där Eldstickan, ett enmansbolag grundat av en kvinna 2017, ställs mot Swedish Match. Bolaget har specialiserat sig på designade tändstickor och säkerhetsprodukter. Swedish Match hävdar att Eldstickan försöker koppla sig till deras välkända varumärke, Solstickan.
Enligt Eldstickan är stämningen ett försök att kväva deras framgång på en marknad där Swedish Match varit dominerande länge. Hon säger att konflikten blossade upp efter framgången med en populär produkt.
– Jag och Swedish Match hade en relativt god kommunikation till en början. Men när försäljningen av min brandfilt tog fart ändrades allt och det kom en anmälan på posten, säger hon.
Om Swedish Match vinner kan det resultera i ett skadestånd på 1,5 miljoner kronor och ett förbud mot varumärket Eldstickan. De kräver även att allt marknadsföringsmaterial återkallas.
Separat varnar Klarnas vd för en kommande AI-chock som kan påverka arbetsmarknaden. I en intervju säger han att både teknologiföretag och översättare inte har insett konsekvenserna av AI:s framfart.
– Samhället kommer att behöva räkna ut vad vi ska göra, för ja, nya jobb kommer att skapas, men på kort sikt hjälper inte det översättaren i Bryssel, säger han.
Regeringen har även tillsatt en utredare för att överväga en åldersgräns för sociala medier, med syfte att skydda barns hälsa. Socialminister Forssmed uttalar sig om behovet av att bryta den negativa påverkan som sociala medier har på ungdomar.
Oro för en bubbla inom AI-marknaden växer, med starka värderingar och stora affärer som driver spekulationer. Kristalina Georgieva varnar för att en korrektion skulle kunna påverka den globala tillväxten negativt.
– Det är svårt i all denna upphetsning att skilja på goda och dåliga idéer, säger han vidare.
Aktivister i USA har använt uppblåsbara djur för att motverka negativa stereotyper av demonstranter. De har klätt ut sig i olika kreativa kostymer för att bryta bilden av extremism, vilket har blivit viralt.
– Det var bara för att bryta mot bilden av oss som våldsamma extremister, säger en av aktivisterna.